4 askelta joilla lopetat minkä tahansa tavan

Mikä tahansa tapa on mahdollista lopettaa, kunhan muutokseen uskoo, on valmis näkemään vaivaa ja varaa muutokselle riittävästi aikaa, toteaa The Power of Habit -teoksen kirjoittaja Charles Duhigg.

Vaikka muutoksen resepti on yksinkertainen, se ei luultavasti ole helppoa tai nopeaa (minkä vuoksi moni lukija lopettaakin tähän).

Jos olet harkinnut muutosta, voit miettiä onko sinulla riittävän hyvä syy siihen. Vain motivoitunut voi toteuttaa suuren muutoksen, muut jäävät puolitiehen.

Miksi olet pohtinut muutosta? Miksi se olisi sinulle tärkeää? Millä tavoin muutos hyödyttäisi? Mikä hyöty on suurenkin vaivan arvoinen? Kun osaat vastata, jaksat myös käydä pian esitellyt askeleet lävitse.

Charles Duhiggin omakohtainen kertomus suklaakeksihimosta:

Vaiheet minkä tahansa tavan muuttamiseen:

  1. Tunnista rutiini
  2. Kokeile eri palkintoja
  3. Eristä vihje
  4. Luo suunnitelma

Tunnista rutiini

Kukin tapa muodostuu kolmesta vaiheesta: vihje, rutiini ja palkinto. Rutiini on näistä ilmeisin.

Duhiggin tapauksessa rutiini oli kahvilakeikka, keksin ostaminen ja sen syönti kollegoiden kanssa jutellessa.

Kokeile eri palkintoja

Palkinnot täyttävät jonkin himomme, mutta aina ei ole selvää mikä himo ja mikä palkinto ohjaa toimintaamme.

Kokeile siis erityyppisiä palkintoja tulevien päivien tai viikkojen aikana tai kuinka kauan testi sitten kestääkin. Sillä testi tämä on, äläkä ota itsellesi mitään paineita muutoksesta. Olet käynnistänyt tieteellisen, joskin käytännöllisen tutkimuksen, jota ei voi hoputtaa.

Esimerkiksi Duhigg kokeili kävelyä, muita ruokia ja juomia sekä pelkkää sosialisointia. Joka päivä eri palkinto. Rutiinin ja kokeillun palkinnon jälkeen kirjaa ylös kolme ensimmäistä asiaa, jotka tulevat mieleesi. Ne voivat olla tunteita, satunnaisia asioita tai mitä vain.

Aseta sen jälkeen hälytys puhelimeesi 15 minuutin päähän. Kuullessasi hälytyksen, pohdi onko alkuperäinen himo vielä tallella. Jos on, jatka testiä. Jos ei ole, olet löytänyt etsimäsi palkinnon.

Eristä vihje

Haasteena on kohina ja meteli. Kymmenet ja sadat eri asiat pommittavat meitä jatkuvasti ja jokin niistä antaa vinkin aivoillesi käynnistää rutiini. Vihjeen selvittämistä saattaa helpottaa se, että lähes kaikki tapojen vinkit kuuluvat johonkin seuraavaan ryhmään:

  • Sijainti
  • Aika
  • Tunnetila
  • Muut ihmiset
  • Himoa edeltävä toiminta

Kun tunnet himoa ryhtyä toteuttamaan rutiiniasi, tai huomaat jo toteuttavasi sitä, vastaa siis seuraaviin kysymyksiin ja tallenna vastaus johonkin:

  • Missä olet?
  • Paljonko kello on?
  • Miltä nyt tuntuu?
  • Keitä on läsnä?
  • Mikä edelsi himoasi?

Esimerkiksi, muutaman päivän jälkeen Duhigg huomasi vastauksia verratessaan, että himo ilmeni kello kolmen ja neljän välillä.

Luo suunnitelma

Kun olet selvittänyt vihjeen, rutiinin ja palkinnon, voit suunnitella mieleisesi muutoksen.

  • Valmistaudu vihjettä varten ja
  • suunnittele uusi rutiini, joka
  • tarjoaa tutun, himoitsemasi palkinnon.

"Kun huomaan [vihjeeni], teen [rutiinini], jotta saan [palkintoni]."

Esimerkiksi Duhiggin suunnitelma oli kävellä työtoverin luo klo 15.30, joka päivä, ja jutella tämän kanssa kymmenisen minuuttia. Aluksi Duhigg käytti kelloa hälyttämään tiettyyn aikaan, mutta lopuksi toiminnasta tuli automaattista — siitä tuli tapa.

Muutos on mahdollista, usko pois. Tunnista tapasi eri vaiheet, muista muutoksen hyöty ja toteuta luomasi suunnitelma. Muutosta voit myös tukea lukemalla 18 vinkkiä uuden tavan oppimiseen.

Jussi Ruokomäki

Jussi Ruokomäki on ohjelmistosuunnittelija ja viisauden rakastaja, joka rentoutuu iltaisin — kun muu perhe on nukahtanut — lukemalla Aristoteleen ikivihreitä koodauksen ohessa.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€