Työt ensin ja sitten ilo – vai?

Tulevaisuuden ja jo tämän päivän maailmassa menestymisen salaisuus on äärettömän yksinkertainen. Niin työelämässä menestymiseen, kuin onnelliseen elämäänkin, riittää tämä yksi muutos. Se on kuitenkin niin perustavaa laatua, että emme kykene näkemään sitä: kaksi ainesosaa vain vaihtaa järjestystä reseptissä – ja se on siinä!

Maailma on ihan oikeasti muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Energian ja informaation liikkeestä on tullut sähköistyneessä yhteiskunnassa hektistä, arvaamatonta ja säntäilevää. Ihmisten väliset suhteet etenkin työelämässä, mutta myös vapaa-ajalla, ovat hatarampia kuin ennen. Pitkät ystävyys- ja työtoveruussuhteet ovat muuttumassa kohti isompaa joukkoa löyhiä suhteita; lyhyisiin, irrallisiin kohtaamisiin verkossa ja verkostoissa.

Vanhassa maailmassa asiat ja ihmiset pysyivät paikoillaan pitkään, ja tilanteiden muutokset kehittyivät hitaasti. Yhtiö perustettiin ja se jatkoi toimintaansa vuosikymmeniä. Ihminen opiskeli ammatin ja jatkoi siinä elinikänsä, jopa samassa työpaikassa. Asiakkaista tuli tietyn yhtiön asiakkaita ja he pysyivät uskollisina vuodesta toiseen, ihan tavan vuoksi. Pankit ovat hyvä esimerkki: jos lapsuuden perheesi oli jo pankin asiakas, sinustakin tuli kyseisen pankin asiakas.

Nykyisin yhtiöitä, kuten pankkeja, syntyy vähän väliä ja vanhat muuttavat identiteettiään, Postipankista Leoniaksi ja edelleen Samposta Danske Bankiksi. Siinä on mummolla ollut ihmettelemistä Leijonakantisensa kanssa! Olemme yhtä aikaa monen pankin asiakkaita ja saatamme hakea lainaa vielä lähes sattumanvaraisesti vaikkapa jostakin uudesta pankista.

Vanhassa maailmassa riitti, että suoritimme ja manageerasimme Asioita. Asioiden hoitaminen isolla A:lla oli ikään kuin ruuanlaiton raaka-aine. Ensin työ, sitten leikki: kun olimme suorittaneet riittävän pitkään asioiden hoitoa, kun vuoden tavoite oli saavutettu, seurasi hetki fiilistelyä! Bonusten jako, virkistyspäivä, kiitospuhe. Fiilis oli kuin mauste, jota lisättiin lopuksi, kun ateria oli valmis – ja sittenkin vain, jos siihen oli aihetta. Perussuorite työssä, kuin keitetyt perunat, ei mausteita kaivannut. Asiakkaille lähetettiin jouluna kortti, erityisen hyvälle asiakkaalle viinipullo, niin taas jatkettiin tuttuun tapaan vuosi eteenpäin.

Nykymaailma on arvaamaton ja se muuttuu jatkuvasti. Ihmiset eivät ole lojaaleja asiakkaina, eivätkä työntekijöinä. Nuoret työntekijät ja nykyisin jo parhaat kokeneetkin työntekijät kysyvät ensin vähintään itsekseen fiiliksen perään. Huvittaako minua tämä työ? Fiilistä onkin uudessa maailmassa oltava riittävä määrä ja heti aluksi, vasta sen voimalla saadaan aikaan asioita. 

Entä asiakkaat? He vaihtavat firmaa ja asioivat sen kanssa, jonka kanssa on paras fiilis. Fiiliksestä, joka ennen oli vain mauste, on tullut oleellisin ja välttämätön raaka-aine. Se on oltava mukana alusta asti, sen lisääminen vasta myöhemmin mausteeksi ei enää riitä. Tästä asiasuoritteiden ja fiiliksen järjestyksen vaihdoksesta on kyse siinä metatason muutoksessa, jota menestyksellinen elämä uudessa maailmassa edellyttää niin yrityksiltä kuin ihmisiltäkin.

Parisuhteissakin kuulutetaan fiiliksen perään entistä useammin. Ei riitä, että olemme valinneet elää ja kasvattaa lapsia toisen kanssa lopun elämää. Pitää olla hyvää fiilistä melkein koko ajan! Samoin kavereiden odotetaan tuottavan meille fiilistä jatkuvasti, vaikkapa nasevin päivityksin sosiaalisessa mediassa, muuten kaveri unohtuu nopeasti.

Jos me kaikki ja kaikkialla tarvitsemme nykyisin ensisijaisesti fiilistä motivoituaksemme, niin mistä sitä sitten voimme ammentaa? Tutkimusten mukaan ei tarvitakaan kylpyläviikonloppuja, illallisia, seikkailuretkiä ja bonuksia. Aivan ilmaiset keinot ovat kymmenkertaisesti tehokkaampia!

Mindvalley-yrityksen perustaja ja johtaja Vishen Lakhiani kävi vastikään Suomessa 925-festivaalilla kertomassa huikean menestyvästä yhtiöstään. Avaintekijöiksi menestykseen paljastuivat nimenomaan fiilistekijät: onnellisuus, jota ruokkivat yksilön ja yhteisön tasolla kiitokset ja kehut, oman työn merkitykselliseksi kokeminen, itsensä kehittäminen työssä ja ihmisenä, sekä työolosuhteiden joustaminen ihmisen mukaan. Kun ihmiset ovat onnellisia, he myös antavat parastaan työssään. Oikeastaan ihan itsestäänselvyys, eikö?

Mutta elämme etenkin työelämässä edelleen suoriteylivallan harhassa. Fiiliksen raaka-ainemerkitystä ei edelleenkään ole ymmärretty. Ajatellaan edelleen, että se on jotakin ekstraa, joka on ensin rystyset ruvella suorittaen ansaittava. Kovat taloudelliset ajat ovat saaneet monen johtajan kuvittelemaan peräti päinvastoin, että maun vähentäminen sopasta on nyt oikea ratkaisu. Keskitytään entistä enemmän Asioihin: valmistetaan, tarjotaan ja lusikoidaan mautonta soppaa katse alaspäin. Eihän se toimi. Ei itselle, ei asiakkaille. Ei – ihmiselle.

Kuvitellaan kaksi ihmistä, joista toinen on rakastunut ja toinen ahdistunut, stressaantunut. Kaksi erilaista fiilistä. Molempien tehtävänä on valmistaa päivällinen perheelleen. Tavoite on sama, vaikkapa pastaa tomaattikastikkeessa. Strategia on myös sama: kävellä ruokakauppaan, ostaa ainekset ja laittaa ruoka. Alitajuisesti uskomme yhä työelämässä, että on ihan sama, käveleekö kauppaan ahdistuneena vai rakastuneena. Ehkä näin ensi näkemältä onkin. Molemmat lähtevät suorittamaan tehtäväänsä samaa vauhtia, eli kävelevät kauppaan ostoslistan kanssa.

Mutta jos kaupan hyllystä onkin tomaattikastike loppu, tilanne ei ole enää lainkaan sama. Rakastunut intoutuu yllättävässä tilanteessa kekseliääksi ja päättää kokeilla aivan uutta ruokalajia tänään. Perhe ilahtuu! Ahdistunut puolestaan manaa kaupan valikoimat ja tyytyy mielenosoituksellisesti hätäratkaisuun. Perhe saa puisevan aterian äärellä kuulla pari valittua sanaa vähittäiskaupan tilasta.

Nykymaailma on arvaamaton, meidän on oltava valppaita ja mahdollisuusenergialla varustettuja, sillä strategiat eivät nykyisin juuri koskaan toteudu suunnitelmien mukaan. Fiilis onkin näissä hetkissä juuri se ratkaisevan tärkeä voimavara: onnellinen ihminen nousee olosuhteiden aallon harjalle surffaamaan, onneton paiskautuu aallon heittämänä rannalle.

Uusi maailma edellyttää meiltä itse asiassa vain sellaista yksinkertaista muutosta, joka edistää onnellisuuttamme merkittävästi – ja on aivan ilmaista! Viljellään fiiliksen parhaita rakentajia:  kiitollisuutta, kannustusta, iloa ja yhteisöllisyyttä, ihmisenä kasvua, joustavuutta. Ei siis sittenkään syytä huoleen – täältä tullaan innolla, uusi upea maailma!

Isa Merikallio

Isa Merikallio on toinen Hyvejohtajuus-sivuston päätoimittajista. Hän työskentelee johtajuusvalmentajana, kirjailijana ja konsulttina ja uskoo tulevaisuudessa työllistyvänsä kirjoittamalla.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€