Tunteita, tietoa ja toimintaa

asenne

Kuuntele, kannusta, kiitä ja kiinnostu. Neljä K:ta joilla pääset pitkälle.

Valmennettavani Tapani johtaa keskisuurta rakennusalan yritystä, jonka hän perusti kolmekymmentä vuotta sitten muutaman kollegansa kanssa. Firmalla menee hyvin: tämänkin laman aikana on joka vuosi palkattu kymmenisen uutta ihmistä. Enemmänkin palkattaisiin, kun vaan löytyisi osaavia tekijöitä. Töitä on koko ajan enemmän kuin pystytään tekemään.

Firma on laajentamassa tälläkin hetkellä, neuvottelut virolaisen yrityksen kanssa ovat jo pitkällä. On kuulemma vaatinut asenteen muokkausta, että henkilöstö on saatu innostumaan tästä uudesta  yhteistyöstä.

Höristän korviani, Tapanikin puhuu asenteista. Niin kuin joka puolella tunnutaan puhuvan.

Pääministeri penää kansalaisilta oikeanlaista asennetta. Muutostyöpajassa konsultti paasaa  että ”on syytä katsoa peiliin ja miettiä onko omassa asenteessa parantamisen varaa jos mieli ei kakistelematta taivu vuoden viidenteen organisaatiouudistukseen”.

Asenne kuulemma ratkaisee. Optimistilla on aina lasi puoliksi täynnä ja paljasjalkaiset afrikkalaiset optimistisen kenkäkauppiaan unelma-asiakkaita.

Pessimistit taas puolustavat asennettaan pettymysten ehkäisijänä. Ja pessimistin jäljiltä afrikkalaisilta jäävät kengät saamatta.

Fransiskaanimunkki Anthony DeMellokin on kiteyttänyt viisauttansa asenteista kirjoittaessaan: ”Mikään ei ole muuttunut paitsi asenteeni. Kaikki on muuttunut.”

Joka paikassa puhutaan asenteista, mutta mitä asenteella oikeastaan tarkoitetaan?

Tutkitaan tätä sosiaalipsykologian peruskäsitettä. Määritelmän mukaan asenne koostuu kolmesta komponentista, jotka ovat tunne, tieto ja toiminta.

Asenne merkitsee aina taipumusta reagoida hyväksyvästi tai hylkäävästi johonkin esineeseen, henkilöön tai asiantilaan. Asenteella on aina suunta ja myös voimakkuus.

Jos asenteita halutaan aidosti muuttaa ja johtaa, pitäisi pystyä vaikuttamaan tunteisiin, tietoihin ja toimintaan. Asenteet eivät ole yhtä pysyviä kuin arvot mutta sitkeässä nekin ovat.

Tapanin johtamassa yrityksessä yhteistyöstä eteläisten naapureiden kanssa on sytytty, vaikka alkuun olikin kitkaa: pelkoja siitä, että työt häviävät Viroon ja että työtä ei riitä kaikille.  Itse hän kertoo tehneensä jo pitkään hommia virolaisten kanssa: yhteistyössä hänelle on kertynyt kokemuksellista tietoa siitä, että he ovat osaavia ja luotettavia kumppaneita. Ja yhteinen huumorikin on löytynyt, eli tunteitakin on yhdessä koettu.

Kysyin Tapanilta miten hän oli johtanut tämän muutoksen. Insinöörismiehenä Tapani kiemurteli: eihän hän tällaisia asioita ole juuri pohtinut, toiminut vain tuntumansa mukaisesti.

Ja se, miten Tapani on porukkansa asenteita (tietämättään) johtanut, tulee tässä:

”Kaikki lähtee siitä kun aamulla otan kahvikupin käteeni ja istun milloin kenenkin pöydän ääreen kysymään miten koirat ja kissat jakselevat,  tai onko lonkkaa kolottanut. En ole yhtään autoritaarinen.”

Firmassa on fiilis, että kaikilla on yhteinen tavoite. Kiinnostus on vahva ja voimauttava tunne, jota kannattaa johtajana viljellä.

Kuuntele, kannusta, kiitä ja kiinnostu. Neljä K:ta joilla pääsee jo pitkälle. Tapani on aina ollut lojaali joukolleen. Ja tämän hän on saanut moninkertaisena takaisin sitoutuneena henkilöstönä.

”Meillä porukka on aina istunut yhdessä maisemakonttorissa, insinöörit ja arkkitehdit samojen pöytien ääressä. Kaikki ovat oppineet toisiltaan ja tieto on kulkenut.”

Koska asenteiden yksi peruskomponentti on tieto, avoin tiedonkulku varmistaa luottamuksen ja positiivisen asenteen syntyä. Maisemakonttoreista on viime vuosina puhuttu paljon, edelläkävijät oivalsivat niiden voiman jo kolme vuosikymmentä sitten.

”Kolmas mistä olen koittanut firmassa aina puhua on, että asiakkaat ovat meille tärkein asian. Niin kauan kun asiakkaat pysyvät, pysyvät myös työntekijät. Tulosta olen aina jakanut työntekijöille kun on ollut jotakin jakamista. Ja onhan se ollut välillä kuukauden palkan kokoinen bonus.”

Kun ihmiset tietävät, että firman menestys näkyy omassa tilipussissa, ei tarvitse keskittyä pelkäämään, että muutokset huonontavat omaa asemaa.

Lue lisää aiheesta Psykologinen pääoma -blogista.

Annamari Heikkilä

Annamari Heikkilä (PsM, FT) on valmentava psykologi, jonka mottona on ”Aikaansaava ihminen on onnellinen ihminen”. Annamari on koko psykologiuransa aikana ollut kiinnostunut siitä, mikä meitä ihmisiä liikuttaa. Hän työskentelee työterveyspsykologina ja valmentajana.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€