Ihmisen arvostaminen on tuloksellista johtamista

arvostus

Haluatko saada ihmiset työskentelemään paremmin ja kovemmin? Haluatko työyhteisöön hyvän hengen? Unohdetaanko hetkeksi monimutkaiset teoriat motivoinnista ja ryhdytään vain arvostamaan ihmistä?

Näin parhaat johtavat

Vuonna 2011 Financial Times valitsi vuoden henkilöksi Alan Mulallyn – eikä syyttä. Mulally aloitti Fordin toimitusjohtajana vuonna 2006, jolloin amerikkalainen autoteollisuus oli jo vuosia ollut syvissä vaikeuksissa. Fordin kurssi onnistuttiin Mulallyn johdossa kääntämään niin radikaalisti, että vuonna 2009 hän oli mukana Time 100 -listauksessa ja myöhemmin hänet valittiin myös vuoden henkilöksi 2011 (Wikipedia).

Kuinka Mulally sitten johti Fordia? Hän itse kertoo:

”Se miltä ihmisistä tuntuu, saattaa olla kaikkein tärkeintä sekä henkilökohtaiselle että tiimin menestykselle. Ihmisten täytyy tietää, että sinä välität heistä, joten osoita säännöllisesti heille arvostusta. Sano kiitos usein. Etsi asioita, joita juhlia. Kohtele ihmisiä kunnioittavasti. Näkemykseni on, että olemme täällä arvostamassa toisiamme ja nauttimassa matkasta lopputuloksesta riippumatta. Kun tulin tänne, niin tämä oli joillekin ihmisille uutta tietoa. Varsin pian kuitenkin tajuat, että se toimii ja se on parempi tapa toimia (Schwartz, Gomes & McCarthy: The Way We´re Working Isn´t Working).”

Ei ole ollenkaan yhdentekevää, millainen henki yhteisössä vallitsee. Fiilis voi olla jopa se kaikkein tärkein juttu, jos halutaan saada parhaita tuloksia.

Mulallyn mukaan tämä kilpailuetu syntyy ihmisten arvostamisesta ja välittämisestä, kiittämisestä, onnistumisten juhlimisesta ja matkasta nauttimisesta. Kääntäen ajateltuna surkeat tulokset saadaan, kun ihmisiä ei huomata ja heihin suhtaudutaan pelkkinä välineinä.

Jos halutaan tehdä huonoa tulosta, niin silloin ei paljoa kiinnosta, mitä ihmiselle oikeasti kuuluu. Onnistumisia ei juuri huomioida. Yhteinen matka ei ole tärkeä, koska ihminen on vain pelkkä väline saavuttaa jotain.

Myös Richard Branson on saanut tuloksia aikaan arvostuksen antamisella. Muistan hyvin, kuinka 2012 Nordic Business Forumissa Branson kertoi ihmisten kukoistavan, kun heitä kehutaan, kiitetään ja huomioidaan. Ihmiset ovat hänen mukaansa kuin kukkasia, jotka puhkeavat kukkaan, kun heitä kastellaan kiitoksella ja arvostuksella.

Näillä huippujohtajilla ihmisten arvostaminen näyttäisi toimivan. Vai onko kyse sittenkin pelkästä kauniista puheesta? Tuskinpa sentään.

Tutkimukset sen vahvistavat…

McKinsey havaitsi laadukkaassa tutkimuksessaan, mikä ihmisiä motivoi. Rahalla oli väliä, mutta vähemmän kuin esimiehen kehuilla ja johtajan taholta tulleilla huomionosoituksilla.

Sanat olivat rahaakin väkevämpiä. 67 prosenttia tutkimukseen osallistuneista kokivat esimiehen antamat kehut erittäin tehokkaana motivoijana, kun tulosperusteisia rahapalkkioita piti erittäin tehokkaina 60 % vastaajista.

Ihminen janoaa arvonantoa ja hänellä on tarve kokea olevansa tärkeä. Arvostuksen antaminen liikuttaa ihmistä.

Psykologian professori Dan Ariely on tutkimuksissaan havainnut, että mitä vähemmän työtämme arvostetaan, sitä enemmän haluamme siitä rahaa. Hänen mukaansa motivaation tappaminen on uskomattoman yksinkertaista: älä huomioi ihmisten ponnisteluja. Johtajalle ihmisten arvostamatta jättäminen on siis kätevä keino tuhlata rahaa.

Mihin rahaa tarvitaan?

Eikö rahalla sitten ole mitään merkitystä motivoinnissa? Tietysti on, paljonkin. Ensiksikin, McKinseyn tutkimusten mukaan rahapalkkiot ovat melkein yhtä tehokas motivoija kuin esimiehen kehut ja arvostus. Sanat eivät kuitenkaan maksa yhtä paljon kuin eurot. Miksipä ei siis motivoitaisi ihmisiä sekä sanoilla että euroilla?

Toiseksi, mielestäni rahan erottaminen arvostuksen antamisesta on hiukan keinotekoista. Sanat ovat tärkeitä, mutta raha on myös yksi tapa osoittaa arvostusta (yksinään tosin riittämätön). Rahalliset palkkiot ovat enemmän kuin ”vain” rahallisia palkkioita. Ne ovat yritykseltä erittäin tärkeä keino huomioida henkilöstön onnistumiset ja viestiä siitä, että ponnistukset ja onnistumiset eivät ole jääneet vaille johdon huomiota.

Arvostuksen antaminen, kiittäminen ja onnistumisten huomioiminen on sekä sanoja että tekoja. Bonus on yksi tapa sanoa: ”Hyvin tehty.” On tärkeää, että arvonantaminen ja kiittäminen on kokonaisvaltainen sanat ja teot kattava toimintafilosofia, ei vain sarja kikkoja liikuttaa ihmisiä.

Ihminen haluaa saada encoren

Sisäinen motivaatio on luonnollisesti ratkaisevaa. Olemme kuitenkin ihmisiä. Formulakuljettaja nauttii varmasti ajamisesta, mutta hän kaipaa myös samppanjan ruiskuttamista palkintopallilla tuulettavien fanien juhliessa. Muusikko nauttii soittamisesta, mutta hänestä on takuulla upeaa tulla yleisön suosionosoitusten jälkeen soittamaan vielä encore.

Siinä missä nykyisin paljon puhutaan työn merkityksellisyydestä, sisäisestä motivaatiosta ja rahallisten palkkioiden riittämättömyydestä, puhutaan kyllä tärkeistä asioista, mutta jotain hyvin yksinkertaista ja tärkeää voi samalla unohtua. Ihminen kaipaa arvostusta. Hän haluaa olla tärkeä. Ihminen haluaa kuulla kiitosta ja kehuja.

Tätä kaikkea voimme tarjota toinen toisillemme, rividuunarit ja johtajat. Osoitetaan siis toinen toisillemme, sanoilla ja teoilla, että arvostamme ihmistä työyhteisössämme. Jos tämän teemme, voimme saada ihmeitä aikaan!

Ville Saarikalle

Kirjoittaja Ville Saarikalle on kolmekymppinen kauppatieteiden maisteri, joka työskentelee yritysseminaareja järjestävässä Nordic Business Forumissa. Vapaa-ajallaan hän urheilee sekä tavoittelee viisastumista ja hyvää elämää.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€