Voiko ikuisesta valittajasta tulla herskyvä ilopilleri?

tunteet

Voiko luonteeltaan herkästi ahdistuvasta, synkkämielisestä, ikuisesta valittajasta tulla hyväntuulinen, tyytyväinen, elämäniloa pursuava onnellisuuden perikuva – jos hän itse niin haluaa ja päättää? Eli toisin kysyttynä: miten paljon omiin tunteisiin voi vaikuttaa?

Jos kysyt tätä eri ihmisiltä, asiasta löytyy näkemyksiä ja mielipiteitä äärilaidasta toiseen. Toiset sanovat, ettei tunteisiin voi vaikuttaa juuri lainkaan. Tunteidesi taustalla vaikuttavat perimäsi ja koko elämäsi mittainen kehityshistoria, eikä sellaisen muuttaminen käy helposti, jos ollenkaan. Kaikki tietävät, miten vaikea itseään on muuttaa; uudenvuodenlupaukset raukeavat, päätökset uudesta ”minästä” ja uudesta elämästä sortuvat. Vaikka kuinka yrität muuttua, se ei onnistu.

Toiset taas sanovat, että tunteet ovat vain tahdon asia, joihin voit vaikuttaa miten haluat. Muutat ajatuksiasi ja toimintaasi, niin tunteetkin muuttuvat. Päätät ryhtyä iloiseksi, keskityt etsimään asioiden positiivisia puolia, alat hymyillä, suoristat ryhtisi ja hyräilet vaikka pienen värssyn. Ja mielialasi kohoaa. Hmmm… Näinhän se joskus toimii! Ja joskus ei. Masennus ei poistu päättämällä, innostus ei synny tyhjästä.

Mikä sitten on lopullinen totuus asian suhteen?

Pohdittuani ja tutkittuani tätä kysymystä yli 40 vuotta, tuskailtuani ja vietettyäni monta unetonta yötä kysymyksen äärellä, olen päätynyt radikaaliin lopputulokseen: omiin tunteisiin voi vaikuttaa jossain määrin. Tunteita ei voi muuttaa ja valita aivan mielensä mukaan, mutta jokainen tunne tarjoaa tietynlaisen suunnan ja liikkumavaran, johon tarttumalla tunne voi muuttua enemmän tai vähemmän.

Tunne voi vaimentua, voimistua tai muuttua kokonaan toiseksi. Suru lievenee, kun koet saavasi lohtua; innostus voimistuu, kun sitä ruokitaan; viha lauhtuu, kun se tulee kuulluksi; ylpeys kasvaa, kun se saa kehuja.

Tunteiden johtamisessa pätevät tietyt säännönmukaisuudet ja periaatteet, jotka toimivat tunteiden taustalla. Jos opit tuntemaan nuo periaatteet, tunteisiin vaikuttaminen tulee paremmin mahdolliseksi. Tässä kolme esimerkkiä noista periaatteista:

1) Et voi vaikuttaa sellaiseen, jota et näe etkä tunne.

Jos haluat vaikuttaa omiin tunteisiisi, ensimmäinen askel on tulla tietoisiksi niistä. Monesti emme huomaa tunteitamme, ja jos huomaamme, emme osaa pukea niitä sanoiksi. Osaatko sanoa – miltä sinusta tuntuu juuri nyt? Sanavarastomme tunteiden suhteen on usein niukka – ehkä osaamme sanoa että ”ottaa päähän” tai ”tuntuu hyvältä” tai ”ei tunnu miltään”. Mutta kun opit tunnistamaan ja nimeämään erilaisia tunteita, löydät sisältäsi kokonaisen maailman, joka on jäänyt sinulta huomaamatta.

Kun huomaat, että ”ottaa päähän”, kokeile kysyä itseltäsi: mikä tunne tämä on? Onko tämä pelkoa (kun jokin uhkaa), turhautumista (kun tahtosi ei pääse toteutumaan), surua (kun olet menettänyt jotain tärkeää), vihaa (kun joku on loukannut) vai kenties häpeää tai nolostumista (kun et ole pystynyt elämään omien ihanteidesi mukaisesti)?

Tai jos toteat, että ”tuntuu hyvältä”, niin kokeilepa tutkia, minkälaisesta positiivisesta tunteesta on kyse? Oletko innostunut (uusista mahdollisuuksista), ylpeä (saavutuksistasi), tyytyväinen (kun tahtosi toteutuu), helpottunut (kun jokin negatiivinen tunne loppuu), vai kenties kohottunut (kun näet jonkun tekevän jotain jaloa)?

Kun alat tunnistaa omia tunteitasi paremmin ja opit nimeämään tunteitasi, tapahtuu jotain hienoa. Alat nähdä sisälläsi kokonaisen uuden maailman! Samalla myös tunteesi alkavat muuttua ja tunne-elämästäsi tulee rikkaampaa ja monipuolisempaa.

Etkö usko? Ei haittaa. Uskot sitten kun koet asian itse.

2) Opi arvostamaan kaikkia tunteitasi.

Ehkä yllättäenkin yksi kaikista tärkeimmistä oivalluksista ainakin minulle on ollut tämä: tunteita ei lähtökohtaisesti kannata yrittääkään muuttaa! Parempi on oppia suhtautumaan niihin uudella tavalla. Ja tuo uusi suhtautumistapa on se, että alat arvostaa jokaista tunnetta – myös niitä, joita et haluaisi kokea. Kuten Jenni Vartiainen hitissään toteaa: ”Suru on kunniavieras.” Kaikki tunteet ovat kunniavieraita.

Ai mitenkö voisit arvostaa tuota piinaavaa ahdistusta, riipivää pelkoa tai lamauttava häpeää? Se onnistuu, kun tutustut tunteisiisi kunnolla. Silloin huomaat, että niillä kaikilla on myös jotain tärkeää kerrottavaa, joka haluaa tulla kuulluksi.

3) Erota sisäinen ja ulkoinen maailma.

Tästä periaatteesta on tullut minulle yksi coaching – työskentelyni tärkeimpiä kulmakiviä. Miten selkiyttävää onkaan tehdä selvä ero ulkoisten olosuhteiden ja sisäisen kokemuksen välille! Kun mietin tätä vaikeaa tilannettani, niin mitkä ovat ne ”ulkoiset” toiminnan keinot ja toimenpiteet, joilla voin vaikuttaa olosuhteisiin (työskentelen lujemmin, otan asian puheeksi, pyydän uuden suunnitelman)? Entä mitkä ovat ne ”sisäiset” keinot ja toimenpiteet, joilla käsittelen tunteitani ja saavutan sisäisen tasapainon näissä olosuhteissa (hengitän rauhallisesti; mietin, mikä on tämän asian vaikutus 10 vuoden aikajaksolla; sanon itselleni: ”Rauhoitu.”)

Kun opit tunnistamaan ja tuntemaan omat tunteesi, huomaat myös miten voimakkaasti tunteet kaikkeen toimintaasi vaikuttavat. Itse asiassa kaikkien pyrkimystesi taustalla on halu kokea tai välttää tietynlaisia tunteita. Jos siis haluat muuttua valittajasta ilopilleriksi, aloita se tutustumalla tunteisiisi. Silloin saatat onnistua – ja ainakin tulet aidommaksi itseksesi.

Jarkko Rantanen

Jarkko Rantanen on työelämän ihmiskysymyksiin erikoistunut psykologi, kirjailija, coach ja valmentaja. Hänen on erityisesti perehtynyt tunteiden johtamiseen ja käsittelyyn, ja hän soveltaa tuota osaamistaan johtoryhmien, tiimien, esimiesten ja asiantuntijoiden kehittämisessä. Hän on uransa aikana työskennellyt mm. työterveyspsykologina, rekrytointikonsulttina, henkilöstöjohdossa ja johtoryhmien valmentajana.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€