Ihmelääke, jonka avulla saat mitä haluat

itsehillintä

Menestyäksesi ja voidaksesi nauttia elämän iloista, tarvitset itsehillinnän hyvettä. Onneksi nykytutkimus tarjoaa työkaluja, joiden avulla onnistut itsehillinnässä huomattavasti todennäköisemmin kuin ilman niitä. Oikeilla keinoilla tavoitteiden saavuttaminen on mahdollista myös tavallisille kuolevaisille.

Ilman itsehillintää olet pulassa

Jo muinoin Platonin listaamista päähyveistä yksi oli itsehillintä (kohtuullisuus). Kyky hallita omia mielihalujansa on tutkimustenkin mukaan aivan ratkaisevan tärkeää hyvän elämän elämiseksi. Jos tahdot pysyä terveempänä, menestyä ammatillisesti ja muodostaa kestävän parisuhteen, auttaa itsehillintä (itsekuri) nostamaan todennäköisyyksiä kohdallasi dramaattisesti.

Johtajuusguru John C. Maxwell on todennut, että hyvilläkään päätöksillä ei ole arvoa ilman itsekuria:

”Jokainen haluaa olla hoikka, mutta kukaan ei tahdo laihduttaa. Jokainen haluaa elää pitkään, mutta moni ei halua kuntoilla. Jokainen haluaa rahaa, mutta vain muutamat tahtovat tehdä lujasti töitä sitä saadakseen… Päätökset auttavat meitä aloittamaan, mutta itsekuri auttaa meitä lopettamaan.”

Yksi maailman arvostetuista psykologeista, Roy Baumeister, on tutkinut itsekurin roolia hyvässä elämässä hyvin laajasti. Kirjassaan Willpower hän raportoi tutkimuksesta, jossa kansainvälinen tutkijajoukko seurasi tuhatta uusiseelantilaista henkilöä syntymästä aina 32-vuotiaaksi saakka. Tutkimus oli ylivoimaisesti laajin koskaan siihen mennessä tehty itsekuria koskeva selvitys.

Vahvan itsekurin omanneet lapset kasvoivat aikuisiksi, jotka olivat terveempiä, heillä oli matalampi todennäköisyys ylipainoisuudelle, vähemmän sukupuolitauteja ja jopa terveemmät hampaat. Toisaalta itsekurin puutteesta kärsineet olivat taipuvaisempia alkoholin liikakäyttöön ja huumeongelmiin.

Heillä meni myös taloudellisesti huonommin. Heillä oli matalapalkkaisemmat työpaikat, vähemmän rahaa pankissa ja pienempi todennäköisyys kodin omistamiseen tai eläkesäästöihin.

Lisäksi kestävän parisuhteen muodostaminen osoittautui heille vaikeammaksi ja heillä olikin useammin lapsia yksinhuollettavanaan. Vertailussa todettiin, että hyvällä itsekurilla varustetut perustivat paljon todennäköisemmin tasapainoisen avioliiton ja kasvattivat lapsiaan kahden vanhemman kodissa.

Heikoimman itsekurin luokassa yli 40% oli saanut rikostuomion 32 ikävuoteen mennessä. Vastaavasti niistä, joilla oli parempi itsekuri, rikoksiin oli syyllistynyt vain 12%.

Itsehillinnän työkalupakki

Jos tuntuu siltä, että omalla kohdallasi itsehillintä ei yksinkertaisesti riitä, niin ei ole kuitenkaan syytä huoleen. Aivan kuten muidenkin hyveiden kohdalla, myös itsehillinnässä voi kasvaa ja edistyä harjaantumalla.

Baumeisterin tutkimuksista löytyi paljon käytännöllistä ammennettavaa ja seuraavassa esitellään muutamia poimintoja, joista hän kertoo Willpower-kirjassaan.

Ensiksikin, meidän tulee ymmärtää, että itsekuria on itse kullakin vain rajallisesti. Usein uuden vuoden vaihtuessa ihmiset ovat laatineet pitkän listan asioista, jotka he aikovat muuttaa elämässään. Kun sitten helmikuussa syytämme itseämme ja itsekurin puutettamme epäonnistumisistamme, niin meidän tulisi ennemminkin katsoa todellista syyllistä – listaa.

Jos aiot aloittaa uuden kunto-ohjelman, niin sama ajankohta ei ehkä ole otollisin taloudellisen täyskäännöksen järjestämiseen. Itsekuria ja tahdonvoimaa on vain rajallisesti, joten on parasta tehdä yksi lupaus kerrallaan ja keskittyä siihen. Mieti siis, mikä on oikeasti tärkeintä ja mitä todella haluat.

Toiseksi, itsekurisi on heikoimmillaan silloin, kun sinulla ei ole energiaa. Pidä huolta siitä, että sinulla on glukoosia aivoissa, eli syö oikein. Kun kehosi polttoaine on vähissä, teet huonompia päätöksiä ja lipsut helpommin tavoitteistasi. Hyvä ravinto auttaa käyttämään itsekuria.

Kolmanneksi, aseta tavoitteita ja tee toimintasuunnitelmia, joissa on täsmällisesti tehtävät. Jätä kuitenkin aina hiukan joustovaraa itsellesi. Muista, että tavoitteita ei aina tarvitse saavuttaa, vaan olennaisempaa on jatkuva kehittyminen. Ole myös kohtuullinen tavoitteissasi. Liian suuret ja äkilliset muutokset kostautuvat, jos ne alkavat näyttää mahdottomilta.

Neljänneksi, pidä yllä tarkkaa seurantaa. Mitä tarkempaa kirjanpitoa pidät, sitä parempi. Punnitseminen kerran viikossa on hyvä, mutta punnitseminen päivittäin on vielä parempi. Parasta on, jos punnitsemisen lisäksi rekisteröit tuloksesi. Huolellinen seuranta tarjoaa rohkaisua edistymisestä ja auttaa suunnittelemaan tulevaisuudelle realistisia tavoitteita.

Viidenneksi, palkitse itsesi usein. Ison tavoitteen saavuttaminen ansaitsee ison palkinnon. Jos olet onnistunut olemaan vuoden ajan tupakoimatta, palkitse itsesi reilusti ja mene vaikkapa huippuravintolaan syömään. Yhtä tärkeitä ovat myös pienet palkinnot pitkin matkaa. Kun saat pieniä voittoja, anna itsellesi pieniä palkkioita. Älä vähättele sitä, kuinka pienet asiat voivat motivoida.

Baumeister toteaa lopuksi, että itsekuri on elintärkeää elämästä nauttimiseen ja elämän ilojen jakamiseen rakkaiden kanssa. Kyse ei ole siis vain henkilökohtaisen hyvinvoinnin ja tuottavuuden kasvattamisesta. Tutkijat ilahtuivat havaitessaan, että vahvemman itsekurin omaavat ihmiset antavat muita todennäköisemmin rahaa hyväntekeväisyyteen, tekevät vapaaehtoistyötä ja tarjoavat turvapaikan sitä tarvitsevalle.

”Saa mitä haluat” -tehtävä vuodelle 2015

1. Aseta tavoitteita ja tee siihen tähtäävä toimintasuunnitelma. Mieti, mitä haluaisit saavuttaa ja aseta täsmällinen tavoite. Tee huolellinen toimintasuunnitelma, mutta muista jättää suunnitelmaan joustovaraa. Lähde liikkeelle yhdestä tai kahdesta tavoitteesta. Ole maltillinen ja realistinen tavoitteissasi.

2. Pidä tarkkaa kirjanpitoa. Mieti, millä mittarilla arvioit onnistumistasi ja kirjoita säännöllisesti ylös edistymisesi.

3. Palkitse itsesi. Aseta itsellesi pieniä välipalkintoja, kun saavutat välitavoitteitasi. Lupaa itsellesi jokin tuntuva palkinto, kun saavutat lopullisen tavoitteesi.

* * *

Tämä kirjoitus pohjautuu Villen kirjoittamaan verkkokirjaan, joka on ilmaiseksi luettavissa täältä: http://www.nbforum.fi/blogi/kadonneet-aarteet-ajattomat-rikkaan-elaman-salat/

Roy Baumeisterin ajatukset itsekurista pohjautuvat hänen kirjaansa: Roy F. Baumeister & John Tierney, Willpower: Rediscovering Our Greatest Strength (New York: Penguin Group, 2011).

Ville Saarikalle

Kirjoittaja Ville Saarikalle on kolmekymppinen kauppatieteiden maisteri, joka työskentelee yritysseminaareja järjestävässä Nordic Business Forumissa. Vapaa-ajallaan hän urheilee sekä tavoittelee viisastumista ja hyvää elämää.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€