Kuinka rakkaus istuu yritysmaailmaan?

RakkausBisness

Rakkaus on vahva sana. Sitä kuulee harvoin käytettävän muualla kuin iltapäivälehtien sivuilla tai Tabermanin runoissa. Perisuomalainen rakkaudentunnustuskin kuuluu: ”Kyllä mää kerron, jos asia muuttuu…”

Sanaa rakkaus liitetään harvoin yritysmaailmaan. Yrityksen tehtävä on tehdä rahaa, ei rakastaa. Raha ja rakkaushan eivät missään nimessä sovi samaan lauseeseen.

Mutta mitä tapahtuisi, jos yrityksen toiminnan lähtökohtana olisi rakkaus? Millä tavalla liiketoiminnan näkökulma ja tekemisen tapa muuttuisivat?

Rakkaudesta voi olla monia käsityksiä, mutta yleensä sen ytimessä ajatellaan olevan jonkinlainen ehdoton hyväksyntä, arvostus ja pyyteettömyys. Istutettuna yritysmaailmaan rakkaus kääntäisi ajattelun jotakuinkin tällaiseen muotoon:

  • Myyn tuotteita = Tarjoan osaamistani auttaakseni muita ihmisiä
  • Markkinoin palveluitani = Opetan ja oivallutan muita ihmisiä
  • Pitchaan yritystäni = Inspiroin ja annan jotain uutta ajateltavaa
  • Kilpailen muiden yritysten kanssa = Rakennan yhteistä menestystä

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta joka tapauksessa rakkaus tekemisen pohjana kääntää fokuksen itsestä ympäröivään maailmaan, omasta edusta muiden palvelemiseen.

Jokainen ihminen haluaa kaikissa olosuhteissa tulla rakastetuksi. Sanotaan, että ihminen haluaa tulla rakastetuksi, sen puutteessa ihailluksi, sen puutteessa pelätyksi, sen puutteessa vihatuksi. On psykologinen fakta, että jokainen meistä pyrkii kaikessa tekemisessään rakkauden – luottamuksen, arvostuksen ja avoimuuden – ilmapiiriin.

Tämän ehkä parhaimmin konkretisoiva esimerkki löytyy koulukiusaajista, joilta yleensä taustalta löytyy kokemus hylätyksi tulemisesta. Sama ilmiö näkyy usein työelämässä pelon kautta haettuna kunnioituksena. Ihminen, jota on kaikkein vaikeinta rakastaa, kaipaa rakkautta juuri kaikkein eniten.

Tästä näkökulmasta rakkaus yhteisen tekemisen lähtökohtana ei ole lainkaan hassumpi – oli kyse sitten mistä tahansa toiminnasta, jossa ihmiset kohtaavat.

Yritys, kuten myös heidän asiakkaansa, ovat joukko ihmisiä. Kun kaikki roolit riisutaan, joka puolella on vain ihmisiä, jotka haluavat rakastaa ja tulla rakastetuiksi.

Rakkaus poistaa pelon, epävarmuuden ja turhat ulkokuoret. Jäljelle jää aito kohtaaminen, luja luottamus ja tahto yhdessä tekemiseen; arvostus, ehdoton hyväksyntä ja sisällä palava halu toteuttaa itseä ja palvella muita.

Loppujen lopuksi meidän ihmisten menestys voidaan mitata yhdellä lauseella: Kuinka paljon olemme muistaneet rakastaa?

Suurin niistä on rakkaus, yritysmaailmassakin.

Martta Tervonen

Martta Tervonen toteuttaa unelmiaan viestintäjohtajana yrityksessä, joka auttaa ihmisiä päätöksenteossa. Vapaa-ajalla hän kirjoittaa runoja, leikkii intiaania ja unelmoi avaruusturismin aikakaudesta. Hän toivoo saavansa ajatuksesi hymyilemään täällä: http://blog.zef.fi

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€