Omatuntotalous: uutta ja vanhaa

Omatuntotalous1980-luvulla oli muodikasta ylpeillä ahneudella. Onneksi ei tänä päivänä. Muodikkaampaa on puhua moraalisuudesta.

Esimerkkinä siitä on uusi kirja nimeltä Omatuntotalous (Talentum). Teoksen ovat kirjoittaneet mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja Jaana Haapala sekä vapaa kirjoittaja Leena Aavameri.

Valitettavasti en vielä ole saanut kirjaa käsiini, mutta tässä pari linkkiä aiheesta:

”Maailmaa muutetaan bisneksellä, joka tekee hyvää” (Talentum)

Omatuntotalous ajaa itsekkyyden ohi (MTV3)

Pitkä matka puheista tekoihin (Fakta)

Näin asia tiivistää MTV3:n Mona Niemelä: "Omatuntotalous tarkoittaa oikeudenmukaisuutta, vastuullisuutta ja yhteisöllisyyttä yritystoiminnassa. Pelkästään voitontavoittelun rinnalle tulee hyvä sydän."

Kirjan mainossivulla puolestaan todetaan: "Brändilähtöisestä ajattelusta ja toiminnasta on siirryttävä ihmislähtöiseen."

Kuulostaa todella hyvältä.

Tosin en ole varma onko asiasta syytä tehdä niin isoa numeroa. Tänä päivänä omallatunnolla tarkoitetaan karkeasti jotain sellaista, että "tarkoittaa hyvää" ja "seuraa tunteitaan" tms. Klassinen etiikka kuitenkin määrittelee omaksitunnoksi yksinkertaisesti järjen (ei tunteen!) äänen, jota jokaisen ihmisen tulisi seurata kaikessa toiminnassaan.

Sellaisena ymmärrettynä "omatuntotalous" ei ehkä olekaan niin uusi asia. Aina yritystoimintaa harjoittaneiden keskuudessa on ollut sekä suoraselkäisiä että huijareita. Useimmat tuntemani pienyrittäjät ovat todella ihailtavia yksilöjä: rehtejä, lapsirakkaita perheenisiä, jotka kohtelevat oikeudenmukaisesti sekä työntekijöitään että muita kumppaneitaan.

Aina näin ei ole. Mutta en myöskään lähtisi odottamaan yrittäjiltä ja yrityksiltä ihmetekoja, vaan sitä, että perustehtävä hoidetaan hyvin ja ihmisiä kunnioittaen. Eikä tehdä siitä sen monimutkaisempaa.

Oskari Juurikkala

Oskari Juurikkala on hyvefilosofiaa harrastava juristi ja taloustieteilijä, joka on toiminut mm. tutkijana ja talouspoliittisena neuvonantajana.

 
  • Jaska

    "Mutta en myöskään lähtisi odottamaan yrittäjiltä ja yrityksiltä ihmetekoja, vaan sitä, että perustehtävä hoidetaan hyvin ja ihmisiä kunnioittaen. Eikä tehdä siitä sen monimutkaisempaa."

    Lopussa sitten kumosit itse koko kirjoituksesi. Ei muutos tule itsestään olemalla vain rehti ja reipas. Seuraavalta sukupolvelta todellakin odotetaan ihmetekoja!

  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€