Selviydy ärsyttävistä ihmisistä
30 keinoa, joilla sinäkin sietäisit minua

arsyttaako

Minulla ei ole vihamiehiä, mutta kaikki ystäväni vihaavat minua. Tai oikeammin, he vihaisivat, elleivät olisi niin upeita ihmisiä. Ja upeiksi heidät tekee taito käsitellä sitä vaikeaa ärsytyksen tunnetta, jonka saan heissä aikaan.

Heidän keinoihinsa palaan pian.

Jos tapaat minut ensimmäistä kertaa, ärsyyntymistä on vaikea välttää. Vaikutan näsäviisaalta ja huomionkipeältä narsistilta, joka korottaa itsensä muiden yläpuolelle ja tieten tahtoen loukkaa kaikkia piikikkäillä vitseillään. Jos tämän jälkeen jaksat silti oppia hivenen tuntemaan minua, näet pian että olen itse asiassa varsin mukava kaveri.

Jos kuitenkin edelleen tutustut minuun syvemmin, muuttuu käsityksesi jälleen ja huomaat ensivaikutelmasi olleen yllättävän tarkka. Näin se menee.

Tyylilleni uskollisena minun on kuitenkaan vaikea uskoa, että kukaan olisi minua parempi. Toisin sanoen, me kaikki olemme pohjimmiltamme ärsyttäviä.

Ei, tuo kuulosti ikävältä jopa minun korvaani.

Ärsytys syntyy ärsyyntyjässä, joten kaikki ovat pikemminkin pohjimmiltaan valmiita aiheuttamaan polttelevaa ärtymystä. Samoin kaikki ovat valmiita ärtymään intohimoisesti, pitkiksikin ajoiksi.

Mutta ei meitä ole samasta puusta veistetty. Eräillä saattaa hyvinkin olla poikkeuksellisen vaikuttava arsenaali ärsytyksen aiheuttamiseen ja toisilla taas on luontainen taito pahoittaa mielensä. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvana stoalaisena kadehdinkin toisinaan sitä voimallista liekkiä, joka roihuaa tässä jälkimmäisessä ryhmässä niin pitelemättömänä ja alkukantaisena.

Vaikka ärsyyntyminen ei ole suurin vahvuuteni, en suinkaan ole siinä täysin avuton. Ja rehellisyyden nimissä (yleensähän valehtelen) voin todeta, että minua ärsyttää ärsyyntyä.

On asioita, joista tuleekin vihastua, mutta kovin usein ärtymykseni syntyy jostain pienestä. Esimerkiksi nuorten tavasta puhua — kyllä, olen vähän lol — tai tyhjänpäiväisestä valittamisesta.

Sitten on niitä hetkiä, jolloin ärtymys on varsin oikeutettua ja pieni viha antaa sopivasti lisäpontta, mutta homma meinaa lähteä lapasesta, kun ärtymystä ja sen ohjaamaa käyttäytymistä ei saa hallintaan.

Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, onhan minullakin edelleen ystäviä, joista molemmat varsin läheisiä.

Mistä näiden ystävien ystävällisyys rakentuu? Ärsytyksen tai sen aiheuttaneen ihmisen käsittelyyn on keinoja, joista tässä muutama.

Valitse itsellesi sopivin ja testaa käytännössä.

  1. Hyväksy hiljaisuus. Se ei ole heikkoutta. Aina ei tarvitse nousta barrikadeille, joten säästä voimiasi ja valitse taistelusi.
  2. Kevennä vastinettasi. Usein reagoimme negatiiviseen ärsykkeeseen vastaavalla tavalla. Se tuntuu luonnolliselta (ja aika usein todella hyvältä) mutta tämä vain vahvistaa molempien rintamalinjoja. Jätä piikit pois, anna toisen säilyttää kunniansa.
  3. Hallitse sanattomuus. Kun pinna on kireällä, ei välttämättä tarvitse edes sanoa mitään. Silmien pyörittely ja syvät huokaukset toimivat vallan mainiosti viestin välittäjinä. Kokeile joskus jättää ne käyttämättä.
  4. Älä ylläty. Liikenteessä hermot palavat hetkessä, jos oletamme, että ruuhkaa ei ole ja että kaikki muut ajavat fiksusti. Kannattaa hyväksyä, että ärsyttäviä tilanteita on olemassa ja niitä saattaa hyvinkin tulla vastaan.
  5. Keskity ja keskustele. Rauhoituttuasi keskity, kerää ajatuksesi ja uskalla kohdata toinen ihminen. Monesti asian selviäminen on vain lyhyen keskustelun päässä.
  6. Valitse hetki oikein. Ennen keskustelun aloittamista kysy, onko myös toisella aiheen käsittelylle aikaa.
  7. Älä valitse haluamiasi sanoja, älä oleta. Toisin sanoen kuuntele kokonaan ja toista. Selvitä toisen näkökulma ja tunteet aiheesta. Kuuntele avoimesti ja varmista viesti. ”Ymmärsinkö nyt oikein? Tarkoititko, että…"
  8. Ajattele asiaa pitkällä aikavälillä. Ajattele elämäsi tavoitteita. Haluatko juuri nyt sanoa viimeisen sanan vai rakentaa rauhallista elämää?

Joskus koko päivän tärkein asia on lepohetki kahden syvän henkäyksen välillä.— Etty Hillesum

  1. Lepää säännöllisesti. Yöunet ovat tärkeitä, mutta jos työsi sallii, ehkä voit ottaa myös 10 sekunnin tauon muutaman kerran tunnissa, keskittyen ihan vain kahteen pitkään, syvään hengitykseen.
  2. Hengitä syvään. Tämä saattaa kuulostaa typerältä, mutta pintahengitys lisää stressihormonia, joka on varsin hyödyllinen taisteltaessa susilaumaa vastaan metsäaukiolla, mutta ei ehkä niin tarpeen toimistossa. Syvä hengitys rauhoittaa sinua ja tilannetta.
  3. Hyppää noidankehästä. Kun jokin alkaa ärsyttää, on helppo vaipua muistoihin mitä kaikkea vaivaa tämä ihminen on aiemmin saanut aikaan ja ryhtyä samaan lyhyeen hengenvetoon generoimaan mahdollisia skenaarioita, joissa hän pian tulee sarjaansa jatkamaan. Jos ärsytysten sarja ei jatku, kaikki tuo ajatustyö on turhaa. Ja jos ärsytykset taas todella jatkuvat, et ole valmis vastaanottamaan niitä. Olet valmis räjähtämään. Älä vello vanhoissa teoissa tai vatvo toisen ominaisuuksia.
  4. Syytä itseäsi. Kun työkaverisi näyttää kissavideoita kymmenettä kertaa saman päivän aikana, älä pura tuskaasi häneen. Voit kiittää viihteestä, mutta valitettavasti se menee hukkaan, koska olet vähän huumorintajuton. Ja väsynyt. Ja huonolla tuulella. Ja juuri nyt teet mieluummin töitä.
  5. Älä yritä lukea ajatuksia. ”Taas tuo idiootti yrittää kerätä kaikki irtopisteet." "Tuo harmaa pieni Nissan ajaa hiljaa ihan kiusallaan.” ”Kuvitteleeko se, että olen ihan tyhmä enkä ymmärrä yhtikäs mitään!?” Tuskin olet täysin varma ja asian pyörittely tähän tapaan saa sinut vain kiehumaan.
  6. Yritä lukea ajatuksia. Kulje sanojen ja ensimmäisen tunneaaltosi ohitse. Oleta parasta. ”Yrittääpä tuo kovasti auttaa projektia eteenpäin.” ”Poloinen kuski on varmaan juuri saanut ajokortin ja vieläpä 70-vuotiaana.” ”Ihan kiva, että tuo haluaa varmistua, että olen varmasti ymmärtänyt…"
  7. Älä odota muiden lukevan sinun ajatuksiasi. ”…hienoa, kiitos, selitys oli oikein kattava. Tuon kohdan ymmärsin nyt hyvin. Voidaan siirtyä seuraavaan.” Useimmiten ärsyttävät ihmiset eivät yritä olla ärsyttäviä. Heidän on vaikea tietää mitä mielessäsi on, ellet kerro. Ja senkin voi tehdä nätisti.

Hymy on kaari, joka vetää mutkat suoriksi.— Phyllis Diller

  1. Hymyile. Sinäkin osaat hymyillä aidosti, tilanteesta riippumatta. Se riisuu vastapuolta aseista ja helpottaa omaa vointiasi.
  2. Kuvittele itsesi vastapuolelle. Toimitko joskus itse samoin? Oma ominaisuutemme tai toimintatapamme käy toisessa ihmisessä helposti hermoille.
  3. Ole niin iso kuin oikeasti olet. Jos pikkulapsi ei saa luvattua jäätelöä, tiivistyy pienen ihmisen koko maailma siihen. Mitään muuta ei ole ollut, ei ole nyt, eikä ole tuleva. On vain jäätelövalhe ja suuri suru ja valtava viha. Iso ihminen kykenee näkemään enemmän. Ole iso, älä valita.
  4. Älä ohjaa toista. Et voi odottaa, että muut puhuvat tai toimivat kuten sinä. Esimiesasemassa voi toki odottaa tehtävien suorituksia, mutta tarkka suoritustapa tai käyttäytymismalli on hankala kaataa väkisin kurkusta alas.
  5. Unohda ekstra-ärtymys. Toisinaan on nautinnollista ärtyä lisää ja lisää, ja katsoa kuinka pitkälle toinen kehtaa viedä oman juttunsa. Mutta ärtymysnirvanan saavutus ei luultavasti muuta vastapuolta mitenkään. Katkeroidut ja happanet sen sijaan itse.
  6. Muista idiootti-check. Keskustellessasi idiootin kanssa pidä huoli ettei hän tee samoin. Kauniimmin sanottuna: älä pudottaudu järjettömyyksien tasolle, vaikka joku sieltä sinulle huuteleekin.
  7. Ota hatkat. Järjettömyyksien viljelijääkin pahempi henkilö on käärme. Jotkut ihmiset ovat myrkyllisiä. Heitä ei ole paljon, mutta heitä on. Poistu kohteliaasti, poistu nopeasti.
  8. Blokkaa ja peruuta seuraaminen. Sosiaalisessa mediassa on jos jonkinlaista vipeltäjää ja osa meistä vain muuttuu… no, vähän hupsuiksi päästyään nettiin. Jos tilanne jatkuu pidempään loukkaavana lienee viisasta suojata oma ja läheisten virtuaalielämä.
  9. Suostu häviämään. Kun kerrot puolimaratonista ja ylittäjä panee paremmaksi kokonaisella, tai mainitset lastesi saavutuksista ja ylittäjä kertoo oman ihmelapsensa tarinan, heitä pyyhe heti kehään. Ylittäjää on turha yrittää ylittää. Iloitse kuitenkin toisen puolesta. Sitä kannattaa yrittää.
  10. Pyydä omaa aikaa. Pyyntö ei ole mahdoton ja ihmisillä on tapana kunnioittaa muiden toiveita. Ainakin näitä pieniä.

Rakasta itseäsi tarpeeksi asettaaksesi rajoja. Aikasi ja voimasi ovat arvokkaita. Saat itse valita kuinka käytät ne. Sinä opetat muita kuinka sinua tulee kohdella päättämällä mitä hyväksyt ja mitä et.— Anna Taylor

  1. Muista arvosi. Teidän molempien aika on arvokasta. Joku saattaa jopa maksaa siitä. Voit hyvin muistuttaa kaikkia läsnä olevia siitä, että lopulta ihmisen ainut pääoma on aika ja ainakin itse toivoisit, että se käytetään viisaasti.
  2. Keskity yhteen sanaan. Jos olet mantra-ihmisiä, valitse sopiva sana ja toista sitä itsellesi. Valitse esimerkiksi ”ymmärrys” sen ihmisen puolesta, joka on selvästi onneton. Valitse ”rauha” itsesi puolesta.
  3. Tiedosta mitä on nieltävä. Pomoa ja perhettä on vaikea muuttaa, mutta työ kannattaa pitää ja sukua kunnioittaa.
  4. Kun muu pettää, nauhoita tilanne tarkkaan mieleesi. Saat ainakin hyvän tarinan kerrottavaksi. Muista kuitenkin, että sinä olet tarinan hyvis. Käyttäydy sen mukaisesti.
  5. Toivo toiselle hyvää. Ennen kaikkea muuta vältä katkeruutta ja pahan toivomista. Ne ovat myrkkyjä, mutta vaikuttavat vain sinuun. Älä ainoastaan hylkää pahaa, vaan ole aktiivisesti hyvä. Anna henkinen halaus, lausu rukous toisen puolesta tai ole kiitollinen, mikä sinulle parhaiten sopiikin.

Kukin soveltaa keinoja omaan tilanteeseensa. Oma selviytymisstrategiani lasten kanssa on odottaa kiukuttelua ja älyttömyyksiä hetkenä minä hyvänsä: toivon parasta, mutta olen valmis pahimpaan. Puolisolleni taas toivon väkisinkin hyvää: terveyttä, merkitystä ja jaksamista.

Työtoverilleni kerron, että "juuri nyt on huono hetki, kiitos vain, joten voisitko halvatun idiootti pitää kirotun turpasi kiinni?"

Ja kyllä, arvasit oikein, syntyperäisenä stoalaisena jätän edellisen virkkeen viimeisen lauseen sanomatta.

Olisi silti joskus hauska ärsyyntyä niin pahasti, että mopo lähtisi käsistä ja alkaisin viljellä voimasanoja ja loukkauksia. Toistaiseksi tuo hetki elää kuitenkin vain unelmissani.

Kertokaa nyt joku. Millaista se on?

Kun minä ärsytän, tai ihan vain hengitän väärin, ärsyyntyminen syntyy sinussa. Sinä ärsyynnyt ja sinä olet itsestäsi vastuussa. Se on myös vapauttavaa. Sinä itse voit muuttaa tilanteen — kertaheitolla.


Vinkkien lähteitä: 1 2 3 4 5 6

Jussi Ruokomäki

Jussi Ruokomäki on ohjelmistosuunnittelija ja viisauden rakastaja, joka rentoutuu iltaisin — kun muu perhe on nukahtanut — lukemalla Aristoteleen ikivihreitä koodauksen ohessa.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€