Hyveellinen shoppailu

Hyveiden käsitettä on luonnollisesti helppo soveltaa johtajuuteen, mutta myös asioihin, joilla on todellista merkitystä, kuten shoppailuun.

Sillä tottapuhuen ihminen pystyy luotsaamaan elämänsä läpi tekemättä bisnestä tai muuta vastaavaa tylsää, mutta on harvassa niitä, jotka pystyvät välttämään shoppailun.

Jos sellainen yksilö löytyykin, olen taipuvainen osoittamaan hänelle myötätuntoani. Hän on onnistunut välttämään yhden elämän tarjoamista parhaista ylellisyyksistä.

Jokainen joka tuntee shoppailun tuntee valitettavasti myös sen varjopuolet: ostokrapulan, nimettömät shoppailijat, joulunajan täpötäydet liikkeet. Unohtamatta niitä virheostoksia, jotka nostavat kasvoille irvistyksen (muistivihjeenä ostokset, jotka teimme 80-luvulla).

Nämä haittapuolet eivät kuitenkaan voi poispyyhkiä shoppailun kauneutta tai sitä jännityksen tunnetta, joka nousee ojentaessasi luottokortin myyjälle ja vastaanottaessasi kauniin, uusimman ostoksesi uudessa ostoskassissa.

Kuten kaikki hyvä elämässä, myös shoppailu tulee nähdä hyveiden valossa, voidaksesi saada siitä täyden nautinnon.

Alle olen koonnut monipuolisen, joskaan ei täydellisen, oppaan shoppailun nautinnon maksimoimiseksi hyveitä soveltaen.

Itsehillintä

Shoppailun käsitteleminen ei olisi täydellistä ilman itsehillinnän käsitettä. Tietenkin olemme kaikki jo kuulleet tämän aiemminkin; älä shoppaile liikaa, älä hankkiudu velkakierteeseen, harjoita itsekuria äläkä shoppaile nostaaksesi mielialaasi. Kaikki tämähän on kohtuullisen tylsää. Ja kuitenkin tuo kaikki on totta ja hyveellisen shoppailun perusta.

Muistelehan peruskysymyksiä: ”Tarvitsenko todella tätä?” ja ”Miksi itseasiassa haluan ostaa tämän?”

Loput hyveellisen shoppailun periaatteet nojautuvat perimmiltään itsekuriin.

Siveys

Ylläpidä siveyden (puhtauden) periaatetta suhteessa tuotteeseen että sen tuottajaan.  Seuraa kauneuden ja käytännölllisyyden periaatteita rakkaudessasi tuotteeseen.

Älä himoitse logoa tai osta brändiä pelkästään, koska sitä on kiva näytellä. Vältä brändikulttia sillä sen kannattaminen perustuu loppujen lopuksi alhaiseen itsetuntoon tai ylpeyteen. Ja kaikella kunnioituksella pysy erossa määrää laadun kustannuksella tarjoavista halpahalleista.

Anteliaisuus

Osta toisinaan lahjoja ystäville ja perheellesi.  Sinä saat siitä hyvän mielen ja läheisesi myös. Mutta ostathan jotain, mikä todella miellyttää saajaa, ei mitä itse haluaisit vastaanottaa.

Ahkeruus

Älä koskaan osta melkein oikeaa vaan pidä yllä uskoa, että tuote jota haet on olemassa ja löytyy. Ole samalla realistinen tuotteen tärkeimmistä ominaisuuksista ja pitäydy niissä siten, että osaat tarvittaessa luopua muista vähemmän tärkeistä kohteista löytääksesi oikean tuotteen.

Kärsivällisyys

Usko todeksi, että jonot ja odottaminen ovat osa shoppailua.  Älä menetä pinnaasi ja ärsyynny, se saa sinut ainoastaan näyttämään hölmöltä eikä nopeuta yhtään palvelua.

Ystävällisyys

Ole ystävällinen kauppiaalle ja työntekijöille. Myös he ovat ihmisiä ja heilläkin on huonot päivänsä. Voit nähdä shoppailussakin mahdollisuuden kehittää itseäsi olemalla ystävällinen kohtaamillesi ihmisille (jopa sille naiselle, joka kiilaa eteesi).

Nöyryys

Muista, ettei ole eleganttia pröystäillä ostoksista toisille ihmisille. Kukaan ei pidä ylpeilijöistä.

Olet nyt vastaanottanut ostomanuaalin ja valmis, jälleen kerran, astumaan kulutuksen maailmaan. Kauan eläköön shoppailu!

Saila Savolainen

Kirjoittaja Saila Savolainen on ansiokas shoppailija ja kauneusintoilija. Hän harrastaa kirjallisuutta, matkailua ja ajoittain myös Helsingin yliopistossa vierailua.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€