Johtaja on kuin kermakakku

Johtajaksi tuleminen on kuin kermakakun leipominen. Onnistuminen edellyttää kaikkia oikeita aineksia. Tämäkään ei yksin riitä. Tarvitaan myös oikeat leivontavaiheet ja reseptinmukaiset ainesmäärät. Mistä aineksista on kyse?

Entinen Continental Airlinesin pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Gordon Bethune käytti kermakakun vertauskuvaa puhuessaan johtajuudesta. Vertaus on otettu kirjasta, jonka sain vähän aikaa sitten lahjaksi. Kirja on Stephen H. Baumin ja Dave Contin ”WHAT MADE jack welch JACK WELCH”.

Se on kirja johtajuudesta. Kirjassa kerrotaan miten eri amerikkalaiset yritysjohtajat ovat saavuttaneet johtoasemansa ja olleet työtehtävissään poikkeuksellisen hyviä. Tavanomaisista kansalaisista tuli erinomaisia.Baumin mielestä erinomaisille johtajille ovat ominaisia viisi piirrettä, jotka nostavat heidät menestyksen tielle. Piirteet ovat seuraavat:

– Vastuun ottamisen nälkä
– Suoraselkäisyys
– Itseluottamus haasteiden edessä ja riskinotossa
– Toiminnankyky
– Inspiroimisen ja mukaan tempaamisen kyky

Näiden viiden piirteen lisäksi on kymmenen käyttäytymiskokemusta, jotka muokkaavat ja vahvistavat johtajan olemusta. Johtajaluonteen muokkaavat kokemukset, jotka pitää käydä läpi, voidaan luetella ohjeiden muodossa. Ne ovat seuraavat:

– Uskalla mennä syvään veteen.
– Ole rohkea tekemään vaikeita päätöksiä.
– Opi vastaamaan oikein avainkysymyksiin.
– Auta muita kehittymään ja olemaan poikkeuksellisen hyviä työssään.
– Saa ihmisten sydämistä ja mielistä uskollisia seuraajia.
– Ymmärrä muita.
– Rakenna hyvä joukkue ympärillesi.
– Kommunikoi ja välitä olemuksesi oikein muille ihmisille.
– Tunnista ulkokultaisia jäseniä työyhteisössä.
– Katso peiliin.

On mielenkiintoista nähdä, että monia edellä mainittuja ominaisuuksia voisi kutsua myös hyveiksi. Erinomaisuuden takana on siis työyhteisön inhimilliset tekijät.

Johtoasemassa oleva henkilö voi tehostamalla tuottavuuden inhimillisiä tekijöitä saada tiiminsä ja alaisensa tekemään hyviä päätöksiä, työskentelemään tehokkaasti ja antautuneesti, olemaan motivoituneita. Näin tehokkuus paranee sekä liikevaihto ja -voitto kasvavat.

Hyvä näin.

Ohjeita lukiessa tekee kuitenkin mieli kysyä: haluanko palvella menestyäkseni vai menestyä palvellakseni?

Santi Martínez

Kirjoittaja Santi Martínez on valtiotieteiden maisteri ja MBA. Santi toimii johtajuuskouluttajana Providentia Oy:ssa, opettaa yritysvastuuta ja etiikkaa Aalto-yliopistossa sekä johtajuutta ja liike-elämän etiikkaa Keniassa. Santin lempiaiheita ovat onnellisuuden ja vapauden välinen yhteys sekä motivaatioon liittyvät kysymykset.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€