Kaksi yksinkertaista vinkkiä stressin helpottamiseksi

Kiristääkö kiire ohimoillasi? Syövyttääkö stressi reikää myös ruumiiseesi? Seuraavat temput eivät poista stressiä kokonaan, se kun ei ole edes toivottavaa, mutta tekevät sinusta tehokkaamman ja iloisemman ihmisen.

Kiire on pohjimmiltaan oman luonteen luomaa, "itse tehtyä". Seuraavat kaksi jippoa muovaavat luonnettasi sekä helpottavat fiilistä jo lyhyellä aikavälillä, mutta vaikuttavat ennen kaikkea kuukausien saatossa.

Ensimmäinen temppu on puhtaasti tekninen, toinen inhimillinen.

Aloitamme teknisellä vinkillä.

1) Ota taukoja

Huolehdi jaksamisestasi tietokoneelle asennettavan tauko-ohjelman avulla.

Tämä on vinkki suunnattu pitkiä jaksoja tietokoneen ääressä työskenteleville.

Taukojen pitäminen on tärkeää. Kaikki tietävät tämän, mutta harva osaa irtautua työstä sopivin väliajoin. Ja miten se nyt onnistuisikaan noin vain? Pitäisikö töissä kenties käyttää munakelloa, joka ilmoittaa seuraavan tauon ajankohdan? Ja kännykkä pitäisi varmaan asentaa muistuttamaan munakellon käynnistämisestä heti aamulla?

Tarjolla on myös helpompi ja parempi tapa. Asenna koneellesi ohjelma (linkit alla), joka muistuttaa sinua tauoista.

Omasta jaksamisesta huolehtiminen tarkoittaa sekä fyysisen että henkisen puolen hoitamista. Jotta molempia voisi huoltaa hyvin, tarvitaan kahdenlaisia taukoja:

  • Lyhyitä taukoja, usein. Pyörittele muutaman sekunnin ajan vaikka olkapäitäsi ja lepuuta koko kroppaa hetken ajan. Seuraavalla tauolla venyttelet kämmeniäsi, sitten treenaat silmien tarkennusta lähelle/kauas/lähelle/kauas.
  • Pidempiä taukoja, harvemmin. Poistu päätteeltä. Kävele. Nappaa vaikka joku dokumentti tai kirja mukaasi luettavaksi. Nämä tauot on hyvä mitoittaa muutaman minuutin mittaisiksi, 4-8 minuuttia oman työn luonteen huomioiden.

Pitkät tauot antavat etäisyyttä, ehkä jopa objektiivisuutta. Saatat jopa huomata, että et ehdi tehdä aivan kaikkea.

Asenna siis tauko-ohjelma koneellesi:

Windows ja Linux: Workrave — Näyttää pidempien taukojen alussa vinkkejä esim. venyttelyyn ja näön ylläpitoon.

Mac OS X: AntiRSI — Yksinkertainen on kaunista.

Teknopuoli hoidettu. Siirrymme inhimilliseen vinkkiin.

2) Hymyile! 🙂

Yksinkertaisuudessaan tämä voi kuulostaa pölhöltä, mutta kestähän hetki. Hymyily nimittäin on tehokas ja käyttökelpoinen hyvinvointipiriste, joka vaikuttaa myös muihin!

Itse ymmärsin hymyn syvyyden vastikään työnantajani järjestämässä, kaksipäiväisessa hiljaisuuden retriitissä. Jälkimmäisenä päivänä kouluttajamme Oskari Juurikkala puhui ilosta — ja hymyilystä. Jokainen sana kolahti.

Mitäpä jos sinulla olisi koko ajan aihetta hymyyn? Eikö olisi hienoa? Ja mitä se tekisikään ympärilläsi oleville ihmisille? Jestas sentään, sinähän valaisit heihin kirkasta elämäniloa ja lämmintä positiivisuutta päivästä päivään, viikosta toiseen!

Siis jos aihetta hymyyn olisi. Seuraavan lauseen jo arvaatkin.

Aihetta hymyyn on.

Totta kai on myös aihetta surkutteluun ja totaaliseen romahtamiseen, mutta sinä valitset mitä ajattelet. Ja ennenkaikkea miten sitä ajattelet.

Kannustamalla itsesi hymyyn, kannustat itsesi ajattelemaan asioista positiivisesti (ehkä jopa ratkaisukeskeisesti eikä ongelmiin keskittyen). Tämä yksinkertainen pikkujuttu tekee tuosta hetkestä ja päivästäsi paremman. Fyysisen olemuksesi kautta voit myös vaikuttaa tuntemuksiisi.

Ennen kaikkea hymy vaikuttaa ihmisiin ympärilläsi. Toivoisitko näkeväsi puolisosi aamulla hymyilevänä vai mutrunaamana? Eikö tuo hymy tuosi energiaa myös sinun päivääsi?

Sinä voit olla tuo hymyilevä puoliso.

Vastaavasti voit olla myös se iloinen kollega, joka avaa päivän hymyillen. Älä huoli, tämän jälkeen on kyllä monta tuntia aikaa olla tosi, tosi vakava, jos se on (vielä toistaiseksi) luontevampaa.

Entä kun palaat kotiin? Väsyttääkö? ottaako päähän? Ehkä kuitenkin voit unohtaa sen 10 sekunniksi ja olla hitusen iloisempi? 🙂

Vaikeat aiheet on käsiteltävä, ei niitä sovi sysätä maton alle, mutta silloinkin aloita kohtaaminen hymyllä. En ohjeista teeskentelemään. Teennäinen hymy on silmälle ikävämpi kuin mutruista mutruin naama. Muista kuitenkin, että jokaisessa ihmisessä on jotain hyvää ja jokainen kohtaaminen voi olla hedelmällinen.

Hymyiletkö kun ei ole aihetta olla hymyilemättä? Vai hymyiletkö vain kun on erikseen havaittu poikkeuksellisen hyvä syy, jonka riippumaton kolmas osapuoli on vahvistanut?

Tulosta itsellesi viikon mittainen haaste, tai kenties jopa muutama kopio muutamalle viikolle.

Sijoita paperi aina siten, että se kriittisinä aikoina muistuttaa hymystä. Aseta taskuversio esim. avainnippusi viereen lähtiessäsi kotiin ja yöpöydällesi aamua varten mennessäsi nukkumaan.

Ota hymy-projekti asiaksesi. Pyydä kaveria/kollegaa kysymään viikon kuluttua miten meni. Ehkä voitte molemmat hymyillä — ja kokeilla kumpi saa enemmän pisteitä viikossa tai parissa.

Ota taukoja. Terve sielu terveessä ruumiissa, eikö? Ja ennen kaikkea: hymyile. Hymy antaa voimaa sinulle ja sen vastaanottajalle!

Jussi Ruokomäki

Jussi Ruokomäki on ohjelmistosuunnittelija ja viisauden rakastaja, joka rentoutuu iltaisin — kun muu perhe on nukahtanut — lukemalla Aristoteleen ikivihreitä koodauksen ohessa.

 
  • Loistava artikkeli ja hyviä vinkkejä! Etenkin jälkimmäinen osuus, sisältäen vastuunottamisen omista ajatuksistamme.

    Tartun vielä hieman termiin "kiire". Yleensä sanomme meillä olevan kiire, vaikka tarkoitamme että meillä on paljon tekemistä suhteessa sille varattuun aikaan. Välillä voimme taas olla täysin tyynesti, vaikka ulkoiset paineet olisivat todella kovat.

    Eräillä taas on kiire aina, koska he eivät osaa elää ilman kiirettä. Sitten on vielä viime vuosikymmenellä huipussaan ollut trendikiire, jolloin ajan niukkuus oli statussymboli.

    Oma määritelmäni kiireelle on seuraava; jos organisoin hommani huonosti ja joudun työskentelemään pitkään ulkoisen paineen alaisena sen muuttuessa sisäiseksi paineeksi, minulla on kiire.

    Mielestäni kiire on siis mielentila, joka ei suoranaisesti ole yhteydessä tekemisen määrään.

  • Kiitos, Antti!

    Kiirettä ja ajanhallintaa aiemmin käsitelty jonkin verran artikkelissa “Kiire on sitä ku juoksee puuhun” (Kiire ja ajanhallinta: 1/2). Samantyyppistä pohdintaa kuin mitä itselläsi.

    Ei stressi tai kiire aina pahasta ole. Venymisalueella on hyvä käydä, mutta ihmisen pitää viettää aikaa myös palautumisalueella. Loputon venyminen rikkoo fyysisesti ja psyykkisesti.

  • Jani Timonen

    Kiva juttu Jussi! Piristi päivää, antoi ajatuksia ja sai hymyilemään. Hyvä combo.

    Ajattelin nyt vihdoin kommentoida kun käyn lukemassa juttujasi säännöllisen epäsäännöllisesti ja pidän jutuistasi, aina kun käy jonkun jutun lukemassa tulee mieleen että pitäisi käydä useammin lukemassa. On vaan liian kiire kokoajan. 🙂

  • Kiitti, Jani! Palautetta on aina hyvä saada, positiivista on myös kiva ottaa vastaan. 🙂 Iloa kiireen keskelle!

  • Pingback: Viikon 10 parhaat blogi-artikkelit – Tulosta yrittäjille!()

  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€