Olipa kerran konsultti

Kun kirjoittaja kertoi isälleen olevansa konsutti, hän sai kuulla, että nehän juuri aiheuttivat koko 1990-luvun laman. Mummo taas kertoi, että eräs hänen ystävättärensä tytärkin on hyviä leipiä edustava ”konsulentti”. Kun Jarkko yritti kertoa enemmän HP:sta, mummo tunnisti yrityksen hyvistä kastikkeista.

Kirjoitin aiemmin huonosta johtamisesta. Ajattelin seuraavaksi kirjoittaa huonosta konsultoinnista. Tätä kirjoittaessa tarinasta tuli pitkä. Ensimmäisessä osassa kerron oman tarinani konsulttina ja konsulttien ostajana. Toisessa osassa jaan kokemukseni huonoista ja hyvistä konsulteista sekä analysoin hieman, mistä mahdolliset rajoitteet kenties tulevat.

Yritän katsoa konsultointia niin asiakkaan kuin toimittajankin näkökulmista. Olen viimeiset 5 vuotta toiminut enemmänkin konsulttien ostajana, mutta aiemmin toimin useita vuosia konsulttina kansainvälisissä hankkeissa ympäri maailmaa.

Ensi kosketus konsultointiin

Minua pyydettiin konsultiksi graafisen alan firmaan 1999, jolloin toimin Taidepaperitehtaalla tietohallinnon tehtävissä. Minulla oli todella kiire silloisissa tehtävissä ja ihmettelin, että miksihän johtajani Taidepaperitehtaalla tällaista ehdottaa? Otin haasteen kuitenkin vastaan ja menin asiakkaalle ensimmäistä kertaa. En ollut itse toiminut koskaan aiemmin konsulttina ja olin nähnyt vain muutaman konsultin auttavan tehtaamme hankkeissa. Olin kuitenkin lukenut, että jos konsultilla on johdon tuki takanaan, onnistuminen on todennäköisempää.

Tehtävä oli ICT-strategian luominen ja yrityksen ICT-ongelmien ratkaiseminen sekä monitoimittajaympäristön selkiyttäminen. Huomasin, että työtä on aika paljon ja oma aikani vain iltapäivisin tämän selvittämiseen, perehtyen juurisyihin ja niiden ratkaiseminen ei riittäisi ennen vastaantulevia y2k-ongelmia. Ehdotin, että otamme hyvän kollegani Taidepaperitehtaalta mukaan tähän tehtävään ja yhdessä teimme ensimmäisen strategian.

Jälkeenpäin ajatellen, suoriuduimme haasteellisesta tehtävästä todella hyvin ja saimmekin toimitusjohtajalta erinomaista palautetta. Tästä rohkaistuneena päätin hakea kansainvälisiin konsultin tehtäviin ja kokeilla siipiäni.

Kansainvälinen konsultti

Pääsin Hewlett Packardille ITIL- ja IT-hallinnan konsultiksi ja lähdin hankkimaan lisäkoulusta Saksan kautta Piilaaksosta.

Suoritin 20 erilaista koulutusta ja kurssia tuotteisiin, strategioihin ja yrityksen toimintatapoihin liittyen. Pääsin myös osallistumaan useisiin kansainvälisiin seminaareihin ja hankkeisiin, joissa huomasin miten kovia huippukonsultit todella olivat. Olin tekemissä useiden huippujohtajien ja asiantuntijoiden sekä konsulttien kanssa, joilla oli merkittäviä saavutuksia niin liiketoiminnan kehittämisen kuin akateemisen maailman sekä tutkimuksen saralta.

Päätin, että kahden vuoden päästä minäkin olisin maailman huipulla. Se vaatikin sitten täydellistä sitoutumista. Valitettavasti harrastukset ja koti-illat saivat jäädä. Luin niin paljon kuin ikinä mahdollista, osallistuin kaikkiin mahdollisiin koulutuksiin ja hankkeisiin, joista sain rutkasti lisäosaamista.

Pääsin isoon hankkeeseen Nokialle ja se meni hyvin. Täytyy tunnustaa, että edustamamme yrityksen vastuullisena konsulttina toiminut henkilö oli todella pätevä ja hän todellakin tiesi miten hommat tulee tehdä, jotta saadaan valmista. Samaan aikaan kilpailijamme konsultit tekivät vastaavaa hanketta Nokialla, jonka vuoksi jouduimme työskentelemään yhdessä. Aina kun yritimme linjata hankkeita, heiltä saapui aivan uusi konsultti palaveriin – ja aloitimme alusta. Koko hankkeemme aikana toinen palvelutoimittaja ei päässyt puusta pitkään. Ehdotimme asiakkaan hankkeen omistajalle, että voisimme tehdä kahdessa viikossa saman, mitä he saivat aikaan vuodessa. Meidän hankkeemme valmistui ja lähdimme uusille asiakkaille. Toinen toimittaja jatkoi omaa vastaavaa hankettaan seuraavat kolme vuotta.

Aina ei kuitenkaan voi voittaa. Isäni kysyi, että mitä teen työkseni kun olin muuttanut ensin Etelä-Suomeen ja sitten maailmalle. Kun kerroin olevani konsutti, sain kuulla, että nehän juuri aiheuttivat koko 1990-luvun laman. Mummoni taas kertoi, että eräs hänen ystävättärensä tytärkin on hyviä leipiä edustava ”konsulentti” ja kun yritin kertoa enemmän HP:sta, mummoni tunnisti yrityksen hyvistä kastikkeista.

Huipulla Roomassa

Nokian jälkeen hain ja pääsin hienoon hankkeeseen Lattelekomille ottamaan valvontaan ja hallintaan Latvian operaattoriverkon. Olin ensimmäistä kertaa yksin ilman kokeneen konsulttikollegani apua, vaikka sain mahdollisuuden sparrata ajatuksiani hänen kanssaan. Hanke oli onneksi hieman samanlainen kuin Nokialla, toki vähän pienemmässä mittakaavassa, mutta roolini oli isompi ja pääsin näkemään ja kokemaan myös huippusalaisia asioita. Projektipäällikkö oli erittäin pätevä ja teki aina hommat loppuun joka päivä ennen kuin lähti kotiin – ja aina välittömästi palaverin jälkeen saimme muistion, josta selvisi mitä kunkin kanssa sovittiin sekä miten ja milloin se tehdään yhdessä. Hanke meni hyvin ja tästä rohkaistuneena hain todella isoon hankkeeseen Telekom Italialle.

Tiesin, että kyseessä on todella mittava hanke ja että siihen pääsystä kilpaillaan kansainvälisesti. Sain jostain syystä mahdollisuuden ja matkustin avoimin mielin Roomaan. Ensimmäisenä maanantaina esimieheni soitti Suomesta ja kysyi, että missä olen? Vastasin että Roomassa aloittamassa TI:n re-engineering hanketta trusted advisorina ja ottamassa uusia järjestelmiä hallintaan. Hän käski palata välittömästi Suomeen ja sanoi, että minulla ei riitä osaaminen ja kokemus moiseen.

En totellut häntä vaan hain kahta kauheammin hankkeen vetäjän paikkaa ja pääsin osoittamaan osaamiseni IT-hallinnan ja ITIL-osaamiseni avulla. Minulla oli myös kyky (omien päätelmieni mukaan kamppailulajivalmentaja kokemukseni ja armeija koulutukseni ansiosta) esittää asiani uskottavasti jopa vieraassa kulttuurissa, vieraalla kielellä ja selviämään johtajana tilanteessa jossa piti johtaa hyvinkin erilaisia ihmisiä niin, että hankkeemme lähti etenemään. Haaveeni toteutui ja pääsin pian vetämään hanketta ja tekemään jotain todella isoa. Olin äärimmäisen motivoitunut ja sain tehdä työtä useiden huippukonsulttien ja asiakkaan johtajien sekä asiantuntijoiden kanssa. Ympäristön mittakaavasta kertonee se, että edes suuren näytön resoluutio ei pystynyt näyttämään Telekom Italian valtavan operaattoriverkon tuolloisia reitittimiä saati muita laitteita.

Viimeiselle viikolle sain tuoda silloisen tyttöystäväni (ja nykyisen vaimoni) shoppailemaan Roomaan (lennot toki omaan laskuun). Näytin hieman paikkoja ennen paluumatkaamme. Sain tuolloin todella houkuttelevan tarjouksen jatkaa liikepankin palveluksessa Milanossa, mutta ajattelin kerrankin että nyt valitsen tyttöystäväni prioriteettien mukaan ja palaamme Suomeen, jossa hänellä oli tutkinto kesken.

Takaisku ja muutos

Olin ehkä hetken todellakin huipulla, mutta kun lensin takaisin Suomeen, tipuin pari sataa sijaa takaisin normaaliksi konsultiksi. Palasin Suomeen keskelle alkanutta lamaa. IT- kupla oli puhjennut. Sain vain pienen hankkeen, mutta toimitin mitä lupasin.

Koska uusia haasteita ei ollut näkyvissä silloisen yrityksen toimesta, päätin siirtyä vanhemmaksi konsultiksi partnerille. Pääsin nopeasti vetämään operaattoreilla ITIL-hankkeita ja vaatimattomasti kertomaan, miten asiat ”isossa maailmassa” on hoidettu. Etenin konsulttijohtajaksi ja toimitin isommat hankkeet. Olin ollut talossa noin 1,5 vuotta kun myyntijohtaja kysyi, että milloin tulitkaan taloon kun sua ei ole ennen näkynyt pääkonttorilla. Olin todellakin ollut paljon asiakkailla.

Kehitimme uusia palveluja ja saimme hyvin jalansijaa myös uudelle palvelulle, mutta eräs asiakas varasti parhaan konseptini. Sama henkilö siirtyi toimitusjohtajaksi uuteen juuri perustettuun yritykseen samassa konsernissa, joka keskittyi nimenomaan konseptini toteuttamiseen. Heillä meni ymmärtääkseni oikein hyvin noin kolme 3 vuotta, kunnes sain soiton että taisivat tulla konseptini viimeiselle sivulle. Heillä oli siis tullut ongelmia, kun olisi pitänyt itse keksiä uutta.

Samaan aikaan ilmapiiri silloisessa yrityksessä muuttui radikaalisti kun suoran esimieheni käytös alkoi olla uhkaavaa ja se ulottui jopa asiakkuuksiin. (Tästä kerroin enemmän artikkelissani Huono johtajuus.) Koin että maineeni on vaarassa, jos jatkan yrityksessä, koska riehuminen ja huutaminen eivät todellakaan kuuluneet toimintatapoihini. Kun keskustelin muiden työntekijöiden kanssa, lähes jokaisella oli verkot vesillä, mutta kaikki eivät päässeet niin nopeasti seuraaviin tehtäviin. Oma lähtöni oli siinä mielessä erikoinen, että toimitusjohtaja yritti haastaa minut oikeuteen mm. kunnianloukkauksesta.

Onneksi minulla oli verkostoja ja useampi työpaikka tarjolla. Olisin tuolloin ottanut hyvän tehtävän business konsultti yrityksessä, mutta koska aiempi toimitusjohtajani yritti uhkailla ja selvitteli minne olen menossa ja yritti soitella uudelle esimiehelle, valitsin seuraavan työnantajani todella tarkkaan. Nokia kertoi kiinnostuksensa ja tarjosi todella kiinnostavia tehtäviä. Hanke itsessään (Nokia.com) olisi mahtava referenssi.

Ei enää konsultti

Siirryttyäni hankkeen vetoon Nokialle, minusta tuli ”sisäinen” enkä ollut enää konsultti. Keskittyminen yhteen hankkeeseen tuntui jopa liian helpolta – vasta muutamaa kuukautta aiemmin olin vetänyt useita hankkeita päällekkäin kehittäen samalla uusia liiketoimintamalleja konsultointiin. Nautin uudesta työstäni, menestyin melkoisen hyvin ja suhteessa pienellä effortilla. Ympäristö oli todella kansainvälinen, ohjelmassamme puhuttiin 27 kieltä ja minulla oli käytössäni 150 erilaista osaajaa. Hankkeella oli kuitenkin hyvä pohja, joka tarvitsi vain pieniä muutoksia. Nyt linjan tuki oli henkilötasolla mainiota ja 100% keskittyminen olennaiseen sai aikaan hyviä tuloksia.

Huomasin, että osaan toimia konsulttien kanssa sujuvasti ja he kertomansa mukaan tulivat kanssani toimeen erittäin hyvin. Usein kuulin linjaorganisaatiosta, että pitää varoa ”heidän” (lue konsulttien) sisäisiä agendoja ja ymmärtää heidän todellisia tarkoitusperiä. Luulin tuolloin ymmärtäväni tämän, mutta olen edelleen saanut oppia miten paljon toimittajissa ja konsulteissa voi olla eroja. Sain jokatapauksessa paljon uusia ystäviä ja nautin todella paljon työstäni.

Alun perin tarkoitukseni oli vetää yksi onnistunut Nokia.com-hanke ja palata takaisin konsultiksi. Yhden hankkeen sijaan jäin vetämään kolme 3 hanketta ja sitten vasta huomasin, että kalenteriaikaakin oli kulunut muutama vuosi.

Mahdollisuudet

Uusi ura urkeni hankkeenvetäjänä. Sain kutsuja erilaisiin tehtäviin. Sain myös mielenkiintoisia sisäisiä tarjouksia, joista kiinnostavin oli kansainvälisen verkkoliiketoiminnan (Online Sales) suunnittelu ja toteutus. Mietin asiaa yön yli. Ensimmäinen soitto aamulla tuli Nokialta. Menin tapaamaan henkilöä, josta tulisi hankkeen kantavia voimia. En ollut aiemmin tavannut häntä, mutta sain nopeasti tietoa hänen taustastaan. Yhteistyö lähti hyvin käyntiin.

Aloitimme valtavan B2C-muutoksen suunnittelun, teimme uudet business-mallit ja haimme sekä sisäisiä asiantuntijoita, arkkitehtejä että konsultteja auttamaan hankkeen valmistelemisessa. Ensimmäinen viikko kesälomastani paloi, kun clousasimme vendorin sopimuksen, mutta pääsimme hyvin alkuun. Hanke osoittautui todella haastavaksi. Sillä oli kymmeniä riippuvuuksia ja rajapintoja. Muut organisaatiot eivät ottaneet meitä ensin vakavasti tai uskoneet onnistumismahdollisuuksiimme. Kolme ja puoli vuotta on kulunut ja olemme tehneet toistakymmentä Online-kauppaa, ratkaisseet rutosti ongelmia ja hommat etenevät.

Matkalla tapasin satoja konsultteja. Olen jokaisen valitsemani konsultin kohdalla arvioinut mitä kukin pystyy toimittamaan ja onko siitä todella lisäarvoa meille. Monenlaista uutta tietoa on karttunut, vaikka sen analysoiminen ei ole helppoa. Siitä lisää seuraavassa kirjoitusosassa.

Jarkko Hämäläinen

Kirjoittaja Jarkko Hämäläinen on työskennellyt useassa kansainvälisessä yrityksessä tehostaen IT-toimintoja ja rakentaen uutta businesta. Nokian Online Sales B2C –hankkeen Business Program Managerina toiminut Hämäläinen keskittyy nyt Retailin sekä Consumer Insightin kehittämiseen. Syksyisin kanalinnut vievät miehen erämaihin, mutta suurimpana saavutuksenaan hän pitää kahta poikaansa.

 
  • Pingback: Parhaat blogi-artikkelit viikolta 4 – PowerKatsaus – Tulosta yrittäjille!()

  • Teemu

    Seuraa kritiikkiä:
    – Kuinka teksti kertoo huonosta konsultista? Se on enemmänkin lista asioista, joita olet tehnyt ja saavuttanut. Hienoja saavutuksia ehdottomasti. Miten ne kuitenkaan liittyvät tähän otsikkoon???

  • Jarkko

    Osa kaksi paljastaa tästä tarkemmin. Artikkelin laajahkon materiaalin vuoksi jouduimme jakamaan julkaistavat osat kahteen erilliseen osaan. Tässä (osa 1) haluan enemmän vain kertoa omaa taustaa, jonka myötävaikutuksella huomioita erilaisesta konsultoinnista, konsuilteista ja sen ostamisesta olen tehtyn. Paljastan enemmän seuraavassa osassa (osa2)…

  • Hyvä artikkeli ja osaa 2 on tässä jo odoteltu. Koska mahtaa osa 2 tulla tuutista ulos?

  • Terve Jani! Mukavaa että kiinnostus on kohdallaan. Jarkko Hämäläisen artikkelin "Huono konsultti" toinen osa ilmestyy ylihuomenna 5. toukokuuta. Toimituksen puolesta, Jason.

    EDIT: Valitettavasti muistin julkaisujärjestyksen väärin eli tuo 5.5. oli väärä päivämäärä. Hämäläisen artikkeli ilmestyy joka tapauksessa lähiviikkoina.

  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€