Kun työkaveri korjaa…

Keskinäinen luottamus on elintärkeä ominaisuus työyhteisön ilmapiirille ja hyvä osoitus siitä, että alaistaidot ovat kunnossa. Tässä jutussa kerron tositapahtumasta, joka mielestäni on erinomainen esimerkki luottamuksesta.

Moi, tänään meni tosi hyvin. Mä opin tosi paljon sulta näissä tapaamisissa. Yksi juttu pisti kuitenkin silmään. Tänään huomasin, että sä olit tiukoilla. Tiedätkö mistä?

Et koskaan aiemmissa palavereissa ole ottanut takanojaista asentoa ja laittanut käsiä rinnalle ristiin (sillai kainaloihin, toinen käsi toisen päällä, you know). Tunnet varmasti ruumiinkielen. Se on tyypillinen puolustautumisele, ja sillä on peilaava vaikutus myös vastapuoleen. Me ei haluta, että asiakas menee puolutustautumistilaan. Jos mä heitän vastaavan eleen päälle, niin potkaise mua vaikka pöydän alla tms. Ehkä mä voin heittää saman sulle?

Pikkujuttu, en tiedä onko sillä hirveästi väliä, mutta jos halutaan hakea erinomaisuutta, niin koetetaan sitten tosissaan. Jos mulla on jotain korjattavaa tms. näissä tilanteissa, niin sano vaan, vaikka olenkin vain kakkosmiehenä paikalla.

Kiitokset tähänastisista ja tsemppiä jatkoon!

Muutama viikko sitten sain yllä olevan viestin työkaverilta, joka oli ollut asiakastapaamisessa kanssani.

Vastasin viestiin heti ja kiitin. Tämänkaltaiset viestit eivät ole kovin yleisiä. Mielestäni ne ovat kullan arvoisia.

Viestin taustalla on useampi seikka, joka monille henkilöstövastaavalle on varmasti tavoitteena, monille taas pelkkä haave. Mistä seikoista puhun?

Mainitsen kolme.

  1. Viesti heijastaa keskinäistä luottamusta. Siinä missä on aitoa luottamusta, on myös oikeudenmukaisuutta. Luottamus edesauttaa ykseyttä ja yhteenkuuluvuutta. Viestin lähettäjä ja saaja ovat solmineet "terveen salaliiton" virheen korjaamiseksi. On siis vaikea kuvitella, että jos joku tekee toiselle niin hienonvaraisen ojennuksen, sen jälkeen lähtisi puhumaan saman työkaverin selän takana samasta aiheesta.
  2. Viesti kertoo, että henkilö haluaa kehittyä ja haluaa myös muiden työkavereiden kehittyvän. Työyhteisössä on siis olemassa tietoinen pyrkimys erinomaisuuteen, joka väistämättä kantaa hedelmää.
  3. Kirjoittajalla on ilmeisen selvä missio ja hänessä on tarpeeksi rohkeutta käyttäytyä sen mukaan. Uskon, että viestin kirjoittaminen ei ollut helppoa. Olisi ollut helpompaa olla kirjoittamatta. Jokainen voi itse keksiä monia näennäisen hyviä syitä siihen.

Uskon, että jos työntekijöillä on varaa puhua toisilleen tällä tavalla, yrityksen tulevaisuus on taattu.

Kiitos hyvä ystävä.

P.S. Kerroin viestin kirjoittajalle artikkelistani ja hän täsmensi, että oli ensin yrittänyt soittaa voidakseen keskustella asiasta. Kun en silloin ilmeisesti vastannut, hän päätti kirjoittaa sähköpostin varmistaakseen, että asia kuitenkin tulee kerrottua. Nostan hattua vielä kerran.

Santi Martínez

Kirjoittaja Santi Martínez on valtiotieteiden maisteri ja MBA. Santi toimii johtajuuskouluttajana Providentia Oy:ssa, opettaa yritysvastuuta ja etiikkaa Aalto-yliopistossa sekä johtajuutta ja liike-elämän etiikkaa Keniassa. Santin lempiaiheita ovat onnellisuuden ja vapauden välinen yhteys sekä motivaatioon liittyvät kysymykset.

 
  • Oskari

    Tyylikästä! Palautteen antaminen on haastavaa ja vastaanottaminen usein vieläkin haastavampaa. Tämä oli hieno esimerkki siitä, miten se parhaimmillaan voi toimia.

  • Pingback: Onko palaute pulautus? « Paremmaksi tyypiksi()

  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€