Myönteisen palautteen opas: 21 vinkkiä ja kantava periaate

Myönteinen palaute pienestäkin aiheesta voi saada aikaan kasvua kaikilla elämän osa-alueilla. Näillä vinkeillä palaute kolahtaa kunnolla.

Nyt kun olet lukenut Teuvo Toivasen mainion rakentavaa palautetta koskevan oppaan, on hyvä jatkaa myönteisen palautteen tiimoilta. Kuinka sinä kehuisit erinomaista tulosta tai virvoittavaa päivällistä?

"Minna, hei. Hyvä tsemppi."

Minna oli tosiaan työskennellyt esimerkillisesti viimeiset kuukaudet tahkoten myös huipputulosta. Palaute oli siis tarpeen, mutta ehkä muutakin olisi voinut sanoa?

"Katohan, vaimo, sä oot tehnyt ruokaa!"

Kyllä vain, päivällinen on ollut katettuna töistä palaavalle miehelle viimeiset 15 vuotta. Ehkä tätäkin kiitollisuuden tunnetta olisi voinut pukea koreampiin sanoihin?

Myönteiseksi tarkoitettu palaute voi olla turhaa sanahelinää ja pahimmillaan aiheuttaa tuhoa. Onnistunut myönteinen palaute antaa kuitenkin toiselle omanarvon tunteen ja motivoi kasvamaan. Kyse on pienistä seikoista, kuten ajoituksesta, sekä suurista, kuten kehun kohteesta.

"On suurenmoisempaa pystyä havaitsemaan hyvää huonoissa ihmisissä, kuin huonoa hyvissä ihmisissä."
— Axel Fredenholm

21 vinkkiä myönteisen palautteen antamiseen

  1. Reagoi nopeasti
    Palaute vanhenee nopeasti, älä jää odottamaan.
  2. Tapaa kasvokkain
    Jos sähköpostiasi ei tulkita väärin (ja 50% todennäköisyydella tulkitaan), niin ainakin palautteesi kirkkain terä himmenee. Katso silmiin.
  3. Pyydä lupa
    Ainakin jos keskeytät jotain, sillä palautteelle on hyvä olla sopivasti tilaa. Myöhässä palaveriin juokseva ei ole vastaanottamaisillaan, joten ole valmis palaamaan asiaan myöhemmin.
  4. Kerro mistä puhut
    Mainitse mitä on tehty.
  5. Kerro miksi se oli tärkeää
    Miten vaikuttaa sinuun/muihin/yritykseen/tms.
  6. Esitä toiveesi jatkosta
    "Jatka samaan malliin!"
  7. Ole julkinen
    Anna palautetta julkisesti palavereissa tai esityksissä.
  8. Ole henkilökohtainen
    Anna moninkertaisesti yksityistä palautetta verrattuna julkiseen.
  9. Keskity positiiviseen
    Kolikolla voi olla kaksi puolta, mutta unohda tällä kertaa kritisointi. Korjaavaa palautetta voit pehmentää sandwich-tekniikalla, mutta myönteistä palautetta on turha heikentää tieten tahtoen.
  10. Hymyile
    Ruumiinkielellä voit tehdä paljon: ihminen hymyilee, koska on tyytyväinen, mutta on myös tyytyväinen, koska hymyilee. Jos vakava asia esitetään reippaasti hymyillen, on viesti ristiriitainen. Sama pätee mutruillen annettuun myönteiseen palautteeseen. Hymy ja myönteisyys kuuluvat yhteen.
  11. Ole aito
    Ei sinun tarvitse kuitenkaan teeskennellä. Jos olet parantumaton mutrunaama, niin anna palute mutrunaamaisena. Kyllä silloinkin voi puhua myönteisiä asioita. (Muista silti, että sinun ei tarvitse olla parantumaton mutrunaama, sillä iloisuus on hyve eli siinä voi kasvaa.)
  12. Vältä superlatiiveja
    Kehu, mutta pysy totuudessa. Vain yksi voi olla paras: muu on valhetta ja valhe kääntää myönteisen palautteen päälaelleen.
  13. Puhu symbolein
    "Olet kuin diesel-Mersu!" "Olet kuin alkukevään joutsen!" Symbolin tulee merkitä (ainakin) sinulle jotain hyvin myönteistä.
  14. Suhteuta palaute tekoon
    Iso saavutus, iso palkinto/palaute. Pienempi saavutus, pienempi plussa.
  15. Huomioi vastaanottaja
    Rakenna palautteesi vastaanottajalle sopivaksi. Puhu hänen kieltään, anna yksilöllinen palkinto.
  16. Määrällä on väliä
    Toistuva palautteen antaminen tekee siitä hyvän tavan. Harjoittele vähintään kerran päivässä. Itse harjoittelen esimerkiksi Facebookissa: aiemmin kirjoitin synttärisankareille sieluttomia "Hyvää synttäriä!"-viestejä (joskus, villiinnyttyäni saatoin laittaa useamman huutomerkin), mutta nykyään kehun vastaanottajaa nostamalla esiin hänen toiminnassaan näkyvän hienon luonteenpiirteen.
  17. Osaksi rutiineja
    Tee palautteen antamisesta osa viikkopalaveria.
  18. Palkankorotus ei ole palautetta
    Palkka on työmarkkinoiden ja osaamisen ekonomiaa, palaute kertoo miten työpaikalla on onnistuttu tekemään merkityksellistä työtä asiakkaiden menestyksen eteen. Palkka ja palaute eivät ole sidoksissa.
  19. Pidä listaa
    Tallenna antamastasi palaute Excel-taulukkoon. Näin muistat ketä olet huomioinut ja miksi. Voit esimerkiksi käydä listan läpi ennen kehityskeskusteluja.
  20. Nopeaa ja helppoa
    Aina ei tarvitse olla huippurakentava. Pari sanaa käytävällä saattaa riittää.
  21. Kiinnitä huomio kasvukohtiin
    Esimiehenä sinun olisi hyvä tuntea alaisesi heikot kohdat. Anna positiivista palautetta herkästi alueilla, joilla tiedät alaisesi halun/tarpeen kehittyä.
  22. BONUS: Palautetta palautteesta
    Pyydä palautetta siitä kuinka itse annat palautetta. Kysy itseltäsi mistä annoit palautetta ja miksi — sekä mitä vaikutuksia sillä oli. Esitä samat kysymykset alaisellesi ja vertaa tuloksia.

Hiljaa hyvä tulee. Älä missään nimessä koeta toteuttaa kaikkia näitä vinkkejä yhtä aikaa. Kokeile yhtä tai kahta kohtaa kerrallaan.

Kovin monta asiaa voi olla vaikea painaa kerralla mieleen. Jos mieleen jää vain yksi, olkoon se seuraava myönteisen palautteen periaate.

Kantava periaate myönteisen palautteen antamiseen

Minna siis kaksinkertaisti myyntinsä ja vieläpä vaikeissa olosuhteissa.

Voit kehua huippusuurta myyntiä (tulosta). Voit kehua asiakkaiden ja kilpaijoiden analysointia (toimintaa). Tai voit kehua Minnaa, joka sai kaiken aikaan (tekijää). Ja mikäli kehut Minnaa, muista keskittyä alueisiin joissa tämä voi kasvaa, eli Minnan luonteeseen.

Paras tapaa jakaa kritiikkiä on kohdistaa se asiaan, ei persoonaan. Myönteinen palaute toimii päinvastoin.

Se mihin keskityt, kasvaa. Yhdistämällä toiminnan persoonaan kannustat muita kasvamaan.

"Minna, voittavien tarjousten laatiminen oli helppoa, koska arvioit ahkerasti kerättyä tietoa asiakkaista ja kilpailijoista. Olit esimerkillisen harkitseva. Jatka samaan malliin!"

Huomaa miten tiedon arvioinnista siirrytään harkintaan. Taito analysoida kilpailijoita ilmenee hyvissä kilpailija-analyyseissa, mutta hyvä harkintakyky ilmenee kaikessa toiminnassa.

"Kiitos, kulta, kun olet tehnyt iltapalan minulle nyt jo monena ilta. Olen ollut aivan loppu ja arvostan kovasti huomaavaisuuttasi, joka saa minut tuntemaan itseni rakastetuksi."

Iltapala on iltapalaa, mutta huomaavaisuus näkyy kaikessa.

Linkitä tulokset ja toiminta tiettyyn luonteenpiirteeseen. Näin kannustat luonnetta kasvuun, kasvun näkyessä lopulta kaikkialla.

Mainiossa kirjassaan Parjaavasta kolautteesta korjaavaan palautteeseen (2004) Mikko Aalto kertoo pyytäneensä eräässä yrityksessä pareja antamaan toisilleen myönteistä palautetta. Syvän hiljaisuuden rikkoi lopulta pyyntö: "Voisitko laittaa kalvolle nähtäväksi hyviä ominaisuuksia?"

Se on itse asiassa hyvä pyyntö, koska muiden kehuminen ei ole suomalainen tapa. Luonteenpiirteitä, joita voit esimerkiksi kehua:

  • Avuliaisuus ("Olit avuliainen")
  • Huomaavaisuus
  • Innokkuus
  • Itseluottamus
  • Joustavuus
  • Järkevyys / viisaus
  • Kestävyys / lujuus
  • Luovuus
  • Muiden huomioonottaminen
  • Oikeudenmukaisuus
  • Positiivinen asenne / iloisuus
  • Rehellisyys
  • Rohkeus
  • Itsehillintä
  • Vastuullisuus
  • Yhteistyökyky

Huomaa, että listassa ei ole esimerkiksi laatusanoja "mukava", "hyvä", "kiva", koska ne eivät kerro toisen ominaisuuksista juuri mitään.

Sanottiinko se jo tarpeeksi monta kertaa? Sanotaan vielä kerran.

Kohtaa ihminen. Kehu persoonaa, kehu hyvää ominaisuutta/luonteenpiirrettä/hyvettä.

Myönteisen palautteen vastaanottaminen

Hyväksy totuus:

  • Älä kiellä ("enhän minä mitään, yhdessä tässä pakerrettiin…"),
  • älä vähättele ("äläs nyt siinä, se oli ihan vahinko…"),
  • älä vastustele ("mitä siinä vinoilet?"),
  • älä kritisoi ("et sinä minua tunne tarpeeksi hyvin…")
  • äläkä ole omahyväinen ("no niin, tulihan se sieltä, ja enemmänkin olis voinut sanoa…").

Ai mitä sitten voi sanoa? Kokeile vaikka: "Kiitos". Tai: "Tuntuipa hyvältä kuulla".

Jos palaute herättää voimakkaita tunteita, kannattaa tunteet ilmaista. "No kiitos. Olipa hämmentävää kuulla, en oikein tiedä mitä sanoa. Tulin kyllä tosi hyvälle tuulelle."

Myönteinen palaute antaa toiselle oman arvon tunteen ja motivoi kasvamaan, lisäten turvallisuuden tunnetta ja luottamusta. Jatkuva muutos edellyttää hyvää palautekulttuuria, jossa sekä korjaavaa että myönteistä palautetta osataan antaa — ja ottaa. Sinä luot tuota palautekulttuuria.

Jussi Ruokomäki

Jussi Ruokomäki on ohjelmistosuunnittelija ja viisauden rakastaja, joka rentoutuu iltaisin — kun muu perhe on nukahtanut — lukemalla Aristoteleen ikivihreitä koodauksen ohessa.

 
  • Tommy Hellsten olohuoneessa
  • Hyvejohtajuuskoulutukset
  • Osta Hyvejohtajuus-kirja hintaan 19,90€