Konkreettinen idea: Pihlajanmarjat voittavat kauniit sanat

Oli kuuma päivä, kun kettu huomasi rypäleitä korkealla puussa. Janoinen kettu hyppäsi napatakseen rypäleet, mutta ei aivan yltänyt. Kettu otti vauhtia ja hyppäsi uudestaan, mutta ei yltänyt vieläkään. Kettu yritti vielä kerran, ja vielä, mutta turhaan. Nenä pystyssä kettu jatkoi matkaansa. ”Ne olivat varmasti happamia.”

Tarinan opetus: on helppo halveksia asioita, joita ei voi saada.

Tarinassa on jotain syvällistä, sillä se on kiertänyt maailmaa jo 2500 vuoden ajan leviten kulttuurista toiseen. Tarinan kertoja Aisopos oli kreikkalainen, mutta Kiinassakin opetus tunnetaan sanontana ”rypäleet ovat happamia, koska et yllä niihin”. Pohjoismaisessa versiossa kettu tavoittelee pihlajanmarjoja.

Opetus on abstraktio, mutta kuinka hyvin opetus tarttuisi, jos se rajoittuisi itsetäänselväksi ohjeistukseksi ”älä ole katkera, kun epäonnistut”? Continue reading

Johtajuus vs. managerointi vs. ohjaaminen

Wally Bockin mukaan johtajalla on kolme pääasiallista tehtävää. Nämä voidaan pitkälti erotella abstraktiotason mukaan. Olisi turhaa tehdä jakoja teoreettisen ja käytännön työn kannalta. Kaikki tämä on konkreettista käytännön työtä. Johtajuus vain kohdistuu asioihin, jotka ovat abstraktimpia kuin muut.

”When you become a boss, you have two objectives: to accomplish the mission and care for the people. To achieve those objectives you must do three kinds of work. You lead. You manage. You supervise. You get not choice about whether you will do all three. The only question is how well you will do them.”

Boss’s Work: Leadership, Management, and Supervision [Three Star Leadership Blog]

(Photo credit: Saad.Akhtar)