Voita väittely – häviät kaupan

Vastaväitteiden käsittely ei ole väittelyn voittamista, vaan väittelyn välttämistä, sillä hävinnyt osapuoli ei yleensä halua tehdä yhteistyötä voittajan kanssa. Tässä artikkelissa annetaan menetelmiä taitavaan psykologiseen vastaväitteiden käsittelyyn. Kyseessä on mielenkiintoinen taitolaji.

Mikä on vastaväite?

Vastaväite on mikä tahansa este, joka vaikeuttaa asiakkaan ostopäätöksen tekemistä. Usein pahin vastaväite on se, joka on asiakkaan mielessä, mutta hän ei tuo sitä oma-aloitteisesti julki. Myyjän on mahdotonta käsitellä häneltä salattua vastaväitettä. Siksi myyjä saattaa joskus joutua jopa provosoimaan asiakasta, jotta tämä esittäisi salassa olevan vastaväitteen. Tämä voi tapahtua esimerkiksi seuraavasti: Continue reading

Jussi Halla-ahon radikaali retoriikka

Väärinymmärretty nero vai nerokas väärennös? Jussi Halla-aho vihastuttaa ja ihastuttaa. Pyysimme retoriikan tutkijaa analysoimaan Jussi Halla-ahon retoriikkaa. Lopputuloksena on ainoa kirjoitus, joka aiheesta tarvitsee lukea.

Kansanedustaja Jussi Halla-aho ehdotti Facebook-seinällään, että Kreikka tarvitsisi sotilasjuntan. Mediassa kävi pörähdys ja erinäisten vaiheiden jälkeen seurauksena oli määräaikainen erottaminen Perussuomalaisten eduskuntaryhmästä.

Vai menikö se aivan noin? Continue reading

Johtajan päätöksenteon opas

Päätöksenteko on ajattelua. Huonot päätökset tulevat kalliiksi, usein ne olisi voinut välttää. Huonosti perusteltu päätös ei vakuuta, vaikka se olisi oikeakin. Lisäksi huonosti perustelluilla päätöksillä ei vakuuta kaikkia, vaikka ne olisivatkin oikeita päätöksiä.

Johtajan vastuulla on ohjata organisaatiota eli siis joukkoa erilaisia ihmisiä. Hän vastaa yrityksen liiketoiminnasta ja joutuu tekemään sekä yrityksen että sen työntekijöiden kannalta hyvinkin kauaskantoisia päätöksiä. Siksi hänen olisi osattava arvioida kriittisesti myös omaa ajatteluaan sekä osattava myydä päätöksensä perustellusti. Continue reading