Vihdoinkin kotona – Star Wars: The Force Awakens

Aku Visala arvioi uuden Star Wars: The Force Awakensin (vailla spoilereita). Hän kertoo pimeän uhan hälvenemisestä ja kuinka elokuva palauttaa Star Warsin juurilleen. The Force Awakens on makean nostalginen, mutta tämä on myös elokuvan ongelma.

Pitäisi asua kuussa ja lukea vain Savon Sanomia välttääkseen joka puolelta tunkevan Star Wars -kuumeen.

Ei tunnu väärältä sanoa, että J. J. Abramsin ohjaamaa Star Wars -saagan rebuuttaavaa A Force Awakensia on odotettu kuin Endorin kuuta nousevaa niin nörttipiireissä kuin kaikkien muidenkin populaarikulttuurin kuluttajien keskuudessa. Continue reading

Oblivion: Upea apokalypsi

Tom Cruisen tähdittämä tieteiselokuva Oblivion on pitkän ja kovan työn riemuvoitto. Erinomaisuus näkyy ja kuuluu niin, että tippa tulee linssiin. Tältä näyttää jälki silloin kun tekijä rakastaa työtään.

Tieteiselokuva on vaikea genre. Parhaat tieteisromaanit kääntyvät huonosti elokuviksi, koska niiden kerronnallinen rakenne ei helposti tiivisty kahteen tuntiin. Tieteiskirjallisuuden filosofinen sisältö taas ei houkuttele valtavirtayleisöä. Siksi vaikkapa Kubrickin 2001 timanttisesta tyylistään huolimatta on vain harvojen herkkua.

Helppo ratkaisu on sekoittaa mukaan toimintaa ja räimettä. Onnistuneita tämän genren uusia edustajia ovat J. J. Abramsin uusi Star Trek ja Neill Blomkampin District 9. Mutta jotta scifistä saadaan irti sen kovin ydin, tarvitaan myös jotain eeppistä, jossa Abrams ja Blomkamp kyllä omilla tahoillaan onnistuvat. Ridley Scottin Prometheus erehtyi lupailemaan jotain tämän suuntaista, mutta homma lähti pahasti lapasesta. Oblivion kuitenkin huuhtoo puhtaaksi Prometheuksen tahrat. Continue reading