Man of Steel: Lihaa vai terästä?

Is it 300? Is it Dark Knight? No, it is… Man of Steel. Uudessa Teräsmiehessä (ensi-ilta 26.6.) yhdistyvät kömpelö juoni, hieno animaatio ja sotkuinen bioetiikka.  

Teräsmies on aina ollut supersankareista hankalin – siitä yksinkertaisesta syystä, että hän on niin ylivoimainen. Hänestä on vaikea saada aikaan kovin kiinnostavaa draamaa, ja siksi homma yleensä keskittyy kryptoniittihippaan.

Teräsmiehen tenho on siinä, että hän voi tehdä periaatteessa ihan mitä vaan. Alun alkaenkaan kyseessä ei siis ole ollut juonivetoinen sankarihahmo. Hän on aivan eri kastia kuin monet ambivalentit supersankarit, joilla on ongelmia, traumoja ja paheita. Continue reading

The Tree of Life – ja teologisen sivistyksen alkeet

Tässä elokuva-arviossa kirjoittaja kertoo, mitä tarvitaan Cannesissa palkitun Elämän puun (2011) ymmärtämiseksi. Ei paljon, vain teologisen sivistyksen alkeet. Mistä lapset tulevat? Ja elämä? Entä sitten ne hirmuliskot, miten ne oikein liittyivät koko asiaan?

Viime vuoden elokuvan merkkitapauksia oli Terrence Malickin Elämän puu (The Tree of Life). Malick on amerikkalainen ohjaaja, joka hioo teoksiaan pitkään ja hartaasti, sillä nopeasti ei voi tulla mitään hyvää. Sen lisäksi hänestä ei yksityishenkilönä tiedetä juuri mitään: vain taide on tärkeää. Yksistään nämä seikat riittäisivät tekemään Malickista kaiken juhlimisen arvoisen auteurin.

Kaiken huipuksi hänen uusin elokuvansa on julkea, lapsellinen ja syvällinen mestariteos. Continue reading

Johtajan pulma: kannattaako epäitsekkyys vai ruokkiiko se vapaamatkustajia?

Johtaja on parhaimmillaan ennemmin valmentaja kuin poliisi. Yksi hänen tehtävistään on ratkaista niin sanottu ”vangin pulma”. Kannattaako epäitsekkyys vai ruokkiiko se vain vapaamatkustajia?

Tutun uskomuksen mukaan markkinoita ohjaava ”näkymätön käsi” muuntaa yksilöiden oman edun tavoittelun makrotasolla kaikkien parhaaksi. Yksi huikeimpia näkemyksen viimeaikaisia puolustuksia on yhdysvaltalaisen Grover Norquistin laaja pamfletti Leave Us Alone: Getting the Government’s Hands off Our Money, Our Guns, Our Lives (2008). Continue reading