Teemu Selänne, Star Wars -hammasharja ja muut uskottavan idean rakentajat

Mikä saa meidät uskomaan johonkin? Ainakin oma kokemus. Myös kasvatus ja ystävät vaikuttavat. Mutta mikä saa meidät uskomaan jotain täysin uutta?

Tämä on neljäs osa tarttuvan idean tarkistuslistasta. Tarttuva idea on 1) yksinkertainen, 2) yllättävä, 3) konkreettinen, 4) uskottava, 5) tunteikas ja 6) tarina.

Tohtori ja Teemu

Auktoriteetti kantaa pitkälle. Kun lääkäri kertoo, että maito on tärkeää luustolle, uskomme helposti. Lääkäri on opiskellut, tutkinut, todennut. Lääkäri tietää.

Vastaavasti, kun Teemu Selänne kertoo, että maito on tärkeä osa terveitä elintapoja, ryntäämme maitohyllylle. Emme sen vuoksi, että Teemu olisi ravintotieteilijä, vaan koska haluamme olla kuten Teemu.

Valion markkinointiosastolla on käteistä ja kontakteja, mutta entä me tavalliset viestijät, joiden lähipiirissä ei ole kuuluisuuksia?

Continue reading

Konkreettinen idea: Pihlajanmarjat voittavat kauniit sanat

Oli kuuma päivä, kun kettu huomasi rypäleitä korkealla puussa. Janoinen kettu hyppäsi napatakseen rypäleet, mutta ei aivan yltänyt. Kettu otti vauhtia ja hyppäsi uudestaan, mutta ei yltänyt vieläkään. Kettu yritti vielä kerran, ja vielä, mutta turhaan. Nenä pystyssä kettu jatkoi matkaansa. ”Ne olivat varmasti happamia.”

Tarinan opetus: on helppo halveksia asioita, joita ei voi saada.

Tarinassa on jotain syvällistä, sillä se on kiertänyt maailmaa jo 2500 vuoden ajan leviten kulttuurista toiseen. Tarinan kertoja Aisopos oli kreikkalainen, mutta Kiinassakin opetus tunnetaan sanontana ”rypäleet ovat happamia, koska et yllä niihin”. Pohjoismaisessa versiossa kettu tavoittelee pihlajanmarjoja.

Opetus on abstraktio, mutta kuinka hyvin opetus tarttuisi, jos se rajoittuisi itsetäänselväksi ohjeistukseksi ”älä ole katkera, kun epäonnistut”? Continue reading

Yllättävä idea: Asiakkaan paidan silittävä myyjä ja vääränlainen automainos

Pieni paikallislehti saattaa voittaa kansalliset julkaisut vain paikallisissa uutisissa. Siispä menestyksen avain on paikallisten uutisten painottaminen. Mutta koska jokainen toimittaja tuntee jo tuon avaimen, eivät aivot reagoi tuon kategorian viesteihin sen kummemmin kuin jos veden kerrottaisiin olevan märkää.

Kuinka paikallislehden johto voi siis kertoa mitään, mikä auttaisi lehteä menestymään?

”Meidän pitää painottaa paikallisia uutisia — ihan oikeesti, hei.”

Poikkeuksellisen hyvin menestyneen Daily Recordin perustaja Hoover Adams rikkoi maalaisjärjen viestimällä:

”Meidän lehtemme julkaisee pienimmätkin paikalliset uutiset, vaikka tappion uhalla, sillä menestyksemme kolme peruspilaria ovat nimet, nimet ja nimet.”

Adams osoitti aukon kuulijan käsityksessä. Vasta sen jälkeen hän saattoi ryhtyä paikkaamaan sitä. Continue reading

Yksinkertainen idea: Komentajan tavoite ja nimien voima

Armeija on valtava koneisto, jossa ruohonjuuritason toiminnot voidaan jäljittää ylimmän komentajan käskyyn. Pienenkin maan armeija kohtaa haasteita suunnitelmien toteuttamisessa, sillä mitätön muutos olosuhteissa saattaa tuhota suunnitelman, jonka piti olla täydellinen.

Eikä yllätyksiltä voi välttyä, varsinkaan pitkässä komentoketjussa. Kuinka komennon idea saadaan välitettyä koko komentoportaan läpi?

Continue reading