Tunteita, tietoa ja toimintaa

Kuuntele, kannusta, kiitä ja kiinnostu. Neljä K:ta joilla pääset pitkälle.

Valmennettavani Tapani johtaa keskisuurta rakennusalan yritystä, jonka hän perusti kolmekymmentä vuotta sitten muutaman kollegansa kanssa. Firmalla menee hyvin: tämänkin laman aikana on joka vuosi palkattu kymmenisen uutta ihmistä. Enemmänkin palkattaisiin, kun vaan löytyisi osaavia tekijöitä. Töitä on koko ajan enemmän kuin pystytään tekemään.

Continue reading

Johtamisen suuria ja pieniä asioita

Organisaatiot ovat ennakoimattomuuden ja monimutkaisuuden keskellä. Monimutkaisuutta voi torjua ja tehdä tehokkaan oloisia ja suoraviivaisia ratkaisuja. Toinen vaihtoehto vaikuttaa tehottomammalta: johtaja kutsuu muita monimutkaisuuden äärelle.

Lukuisat ja keskenään kilpailevat johtamisopit pelkistävät helposti arjen monimuotoisuutta ja nostavat esiin vain joitakin johtamisen puolia. Vastapainona valmiita ratkaisuja tarjoaville johtamisopeille voisi olla organisaatiokonsultti Harri Hyypän toteamus: johtajan ensisijainen ja luovuttamaton tehtävä on ajatella. Continue reading

Palautteen antamisen ja vastaanottamisen opas

Palaute + muutos = oppiminen. Näin yksinkertaista se on. Kun saat palautetta, älä selittele. Mutta miten antaa palautetta ilman, että toiselta pääsee itku?

Palaute on muutoksen ja oppimisen olennainen osa. Erityisesti kriittisen palautteen antamatta jättäminen voi estää oppimisen.

Työelämässä – kuten elämässä yleensäkin – uuden oppiminen vaatii kriittistä (korjaavaa) palautetta vanhoista ja virheellisistä toimintatavoista.

Mutta miten tehdä se niin, ettei toiselta pääse itku? Continue reading

Tehdään työrauha

Miten yhteisössä voidaan aktiivisesti rakentaa työrauhaa? Jos kehittäminen ja kaikki muutostyö lopetettaisiin muutamaksi vuodeksi, tulisiko työrauha silloin?

Monissa työyhteisöissä odotetaan, että saataisiin vihdoin työrauha kehittämiseltä. Jos kehittäminen ja kaikki muutostyö lopetettaisiin vaikkapa kolmeksi tai viideksi vuodeksi, tulisiko työrauha silloin? Olisiko se häiriötön tila, jossa voisi oikeasti keskittyä? Continue reading

Mitä esimiesten olisi hyvä tietää työnohjauksesta?

Työnohjauksella ja esimiestyöllä on paljon yhteistä. Jotkut työnohjaukseen tuodut ahdistukset voisi eliminoida hyvällä yhteistyöllä ja hyvällä johtamisella.

Työnohjauksella ja esimiestyöllä on paljon yhteistä.  Työnohjaaja ja esimies kysyvät osin samantapaisia kysymyksiä ja hyödyntävät samantyyppisiä taitoja. Tavoitellaan keskeisten toimintaprosessien hahmottamista, niiden mahdollistamista sekä yksilöiden tai ryhmien toimijuuden vahvistamista.

Työnohjaaja ja esimies tutkivat kokonaiskuvan ja yksityiskohtien välistä suhdetta, yksilön ja yhteisön intressien välistä suhdetta. Työnohjaaja etsii reittiä yksilön kehittymisen ja työn muutoksen välillä – tämä voi olla myös esimiestyön haaste. Continue reading

Valmentava johtajuus

Kuuntelemalla valmentavaksi johtajaksi? Valmentava johtajuus (WSOYpro 2010)

Johtaminen on murroksessa. Suurten ikäluokkien siirtyminen eläkkeelle konkretisoituu samalla kun uuden aikakauden sukupolvi ottaa työelämässä lisää vastuuta. Uusille johtamiskäsityksille tämä aika on hedelmällinen. Kyseistä mahdollisuutta pyrkivät myös hyödyntämään Marjo-Riitta Ristikangas ja Vesa Ristikangas kirjassaan Valmentava johtajuus.

Ristikankaat esittävät, että uudet sukupolvet kyseenalaistavat hierarkiat. He ovat kasvaneet netissä ja tottuneet tasa-arvoon sosiaalisessa mediassa. Kirjan mukaan he eivät pokkuroi eivätkä arvosta pomoa enää pelkän tittelin tai aseman vuoksi. Työn täytyy olla innostavaa, johtamisen oikeudenmukaista ja yhteistyön mukavaa. Vakavasti varteenotettavia väittämiä, jotka varmasti vaikuttavat johtamistyyleihin. Continue reading