Innostussyylliset ja innostussyyttäjät

Parhaat ideat ja oivallukset olen itse asiassa saanut silloin, kun en ole niitä innokkaasti etsinyt. Silloin, kun olen ottanut hiukan perspektiiviä, aikatilaa ja henkistä etäisyyttä asioihin, katsellut vapautuneena ja rauhallisena horisonttiin. Tällaisessa mielentilassa syntyneet oivallukset ovat merkittävimmällä tavalla parantaneet asiakkaideni ja oman elämäni laatua.

Kvartaalitalous on kouluttanut meidät kuitenkin uskomaan, että lähes jokaisen meistä tulisi ainakin työssään olla kuin surffari suhteessa horisonttiin: innostunut, energinen, sosiaalinen, rohkea ja rento. Niinpä tunnemme peräti syyllisyyttä, jos emme koe ja osoita omaavamme näitä ominaisuuksia – jos ylipäänsä olemme onnistuneet saamaan ja pitämään työpaikan ilman niitä. Continue reading

Jäisitkö sinä henkiin Titanicilla?

Titanic edusti äärimmäisyyteen viritettyä matkustusluksusta: kaviaaria ja samppanjaa hopealautasilta häikäisevän kullankiiltävässä ruokasalissa. Titanicilla oli edistyksellisesti jopa kuntosali, josta löytyi brittimatkustajille sopivasti soutulaite ja peräti ratsastuslaite glamour-juhlien välissä virkistäytymiseen. Continue reading

Hyvejohtajuuden kognitio-ohjaus

Onko pörssikulttuuri johtanut kestämättömän ahneuden kulttuuriin? Miten muuttaa yritystoiminnan arvoja?

Talouskriisi on herättänyt keskustelua johtajuuden ja yritystoiminnan arvoista. Onko kaikki muuttunut ahneudeksi? Missä on menty vikaan, mitä pitäisi korjata ja miten?

En väitä, että voitto ja sen tavoittelu olisivat pahoja asioita sinänsä. On kuitenkin syytä kysyä, miten suuri rooli sillä tulisi olla terveessä yritystoiminnassa. Haaste on siinä, että yritysten ohjausjärjestelmät keskittyvät numeerisiin kasvulukuihin moraalisesti itseisarvoisten tavoitteiden kustannuksella.

Continue reading

Voitontavoittelun ideologia vaara taloudelle

Keskustelin parin ystävän kanssa siitä, mikä on järkevän liiketoiminnan tavoite ja moottori. Onko se puhdas voitontavoittelu? Jos ei, niin mitä tekijöitä pitäisi ottaa huomioon?

Oli mielenkiintoista huomata, miten syvälle meidän kulttuuriimme ja ajattelutapoihimme on uurtunut — ainakin kaupallisten ihmisten keskuudessa — tämä puhtaan voitontavoittelun maksiimi. Siitä on tullut todellinen ideologia.

Kaksi väitettä

Voitontavoittelun ideologiaan sisältyy kaksi väitettä: (1) voitontavoittelu on ainut tekijä joka oikeasti ajaa bisnestä (faktuaalinen väite), ja (2) voitontavoittelu on järkevin tapa tehdä bisnestä (normatiivinen väite). Continue reading