Arvio: Positiivisen psykologian voima

Positiivinen psykologia on alkaneen vuosituhannen merkittävimpiä suuria tarinoita, ainakin humanististen tieteiden alalla.

Lotta Uusitalo-Malmivaaran toimittama artikkelikirja Positiivisen psykologian voima (PS-kustannus 2014, 381 s.) on kokoomateos tästä ihmisen toiminnan ymmärtämisen murroksesta. Kirjan 16 artikkelia valaisevat teemaa asiantuntevalla, runsaalla ja kutsuvalla tavalla.

Skaalaa ja aluevaltauksia

Käsittelyssä on positiivisen psykologian ydinajattelu, onnellisuus, hyveet, mindfulness, hyvinvointi, vahvuudet, myötätunto, terapia, pedagogiikka, yhteisöllisyys, työn imu, motivaatio, sisu ja kutsumus, monine lisäteemoineen.

Miksi tämä kirja kannattaa lukea? Siksi, että se on ajankohtaisin ja monipuolisin suomenkielinen lähdeteos positiivisesta psykologiasta. Kyseessä on siinä määrin läpitunkeva ilmiö, että sitä on syytä tuntea muutenkin kuin sloganeina, joita voi käyttää sujuvasti small talk -tilanteissa. Continue reading

Ihmiskauppa on hyvää bisnestä

Ihmiskeskeisyys ja palveleminen kasvattavat yrityksen merkitystä sekä liiketoimintaa. Henkilötön sähköpostiosoite paljastaa enemmän johtajuuden olemuksesta kuin voisi uskoa.

Jari Parantainen ottaa itsensä näköisen lähestymistavan asiakaskeskeisyyteen artikelissaan Sinustakin ihmiskauppias?. Parantainen korostaa asiakkaiden mieluummin lähestyvän ihmistä, ei yritystä.

Artikkelissa esitetään johtajien pakkomielle rakentaa organisaatio siten, että ihmiset ovat vaihdettavia osia – esimerkkinä sähköpostiosoite info@musta-aukko.fi (sen sijaan, että posti osoitettaisiin rehellisesti Maijalle maija.huimala@yritys.fi). Parantaisen purnaus on perusteltu.

Oletetaan, että olet ostamassa jotain. Otatko mieluummin yhteyttä osoitteeseen myynti@yritys.fi, vai osoitteeseen maija.huimala@yritys.fi? Itse ottaisin yhteyttä Maijaan.

Mutta ihmiskaupalla on myös toinen puoli. Continue reading