Nordic Business Forumissa opittiin hyvejohtajuutta

Nordic Business Forum tuli ja meni, mutta tapahtuman opetukset jäivät elämään. Patrick Lencionin ja Adam Grantin opeilla sinustakin voi tulla huippuhyvejohtaja. Menestykseen ei tarvita monimutkaisuutta, vaan merkityksellisyyttä ja välittämistä. Tässä ilmainen tuulahdus Nordic Business Forumista Hyvejohtajuuden lukijoille.

Välitä alaisistasi

Lencionin mukaan ihmiset eivät lähde työpaikoista, joissa heidät tunnetaan. Kun hyvistä työntekijöistä käydään markkinapaikoilla kovaa kilpailua, niin parhaiten pärjäävät välittävät organisaatiot.

Välittäminen on rahaakin tärkeämpää. Jos johtaja on aidosti kiinnostunut alaisensa hyvinvoinnista, niin hyviä asioita tapahtuu. Työntekijässä kasvaa välittämisen myötä lojaalisuus ja tyytyväisyys työnantajaansa kohtaan. Continue reading

Sossutyö on hyvää johtajuutta

Perinteisesti ihmisten johtamista, varsinkaan liike-elämässä, ei ole yhdistetty sosiaalityöhön. Parhaimmillaan johtaminen kuitenkin on hyvin vahvasti sosiaalityötä. Vahva ja aito johtajuus nousee pohjimmiltaan palavasta halusta palvella toisia.

Työt tulevat kotiin

Wikipedia määrittelee sosiaalityön seuraavasti: ”Sosiaalityö on ammatillista toimintaa, jolla pyritään yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointiin sekä sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseen, vähentämiseen ja poistamiseen.”

Mikä on parempi paikka tehdä tällaista työtä kuin ihmisten johtaminen yrityksissä, julkisella sektorilla ja voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa? Toki johtajista löytyy myös todellisia kiusaamisen ammattilaisia. Joidenkin elämisen nautinto nousee sokeasta vallankäytöstä ja toisten alistamisesta. Eihän tällaiset henkilöt kuitenkaan johtajiksi kuulu. Oikeasti he tarvitsevat apua. Continue reading

Myönteisen palautteen opas: 21 vinkkiä ja kantava periaate

Myönteinen palaute pienestäkin aiheesta voi saada aikaan kasvua kaikilla elämän osa-alueilla. Näillä vinkeillä palaute kolahtaa kunnolla.

Nyt kun olet lukenut Teuvo Toivasen mainion rakentavaa palautetta koskevan oppaan, on hyvä jatkaa myönteisen palautteen tiimoilta. Kuinka sinä kehuisit erinomaista tulosta tai virvoittavaa päivällistä?

”Minna, hei. Hyvä tsemppi.”

Minna oli tosiaan työskennellyt esimerkillisesti viimeiset kuukaudet tahkoten myös huipputulosta. Palaute oli siis tarpeen, mutta ehkä muutakin olisi voinut sanoa?

”Katohan, vaimo, sä oot tehnyt ruokaa!” Continue reading

Palautteen antamisen ja vastaanottamisen opas

Palaute + muutos = oppiminen. Näin yksinkertaista se on. Kun saat palautetta, älä selittele. Mutta miten antaa palautetta ilman, että toiselta pääsee itku?

Palaute on muutoksen ja oppimisen olennainen osa. Erityisesti kriittisen palautteen antamatta jättäminen voi estää oppimisen.

Työelämässä – kuten elämässä yleensäkin – uuden oppiminen vaatii kriittistä (korjaavaa) palautetta vanhoista ja virheellisistä toimintatavoista.

Mutta miten tehdä se niin, ettei toiselta pääse itku? Continue reading