Jorma Ollila ja Nokian salaisuus

Kuinka huippujohtaja tekee päätöksiä? Paneutuminen Nokian menestysvuosiin paljastaa, että isot ja onnistuneet ratkaisut tehtiin toimintamallilla, jota vähemmän kultivoitunut kansanosa kutsuu perstuntumaksi.

Viime vuosina lehdet ovat tulvineet teorioita siitä, mikä romahdutti Nokian. Johdon ylimielisyys. Organisaation kankeus. Päätöksenteon matriisirakenne. Luovuuden puute. Kallasvuo. Hitaus lukea kuluttajien mieltymyksiä. Ja niin edelleen.

Yhtä lailla meillä on selityksiä sille, mikä nosti Nokian maailman huipulle. Eritoten pidämme teoriasta, jonka mukaan kaiken takana oli suomalaisen insinöörin nerokkuus ja sitten se kuuluisa ”dream team”, joka valjasti kaiken mahtavaksi liiketoiminnaksi.

Mutta kuinka luotettavia ylipäänsä mitkään selitykset ovat?

Continue reading

Olipa kerran konsultti

Kun kirjoittaja kertoi isälleen olevansa konsutti, hän sai kuulla, että nehän juuri aiheuttivat koko 1990-luvun laman. Mummo taas kertoi, että eräs hänen ystävättärensä tytärkin on hyviä leipiä edustava ”konsulentti”. Kun Jarkko yritti kertoa enemmän HP:sta, mummo tunnisti yrityksen hyvistä kastikkeista.

Kirjoitin aiemmin huonosta johtamisesta. Ajattelin seuraavaksi kirjoittaa huonosta konsultoinnista. Tätä kirjoittaessa tarinasta tuli pitkä. Ensimmäisessä osassa kerron oman tarinani konsulttina ja konsulttien ostajana. Toisessa osassa jaan kokemukseni huonoista ja hyvistä konsulteista sekä analysoin hieman, mistä mahdolliset rajoitteet kenties tulevat. Continue reading

Hyveet strategisessa johtamisessa: Case Nokia

Onko hyveillä merkitystä strategisessa johtamisessa? Nokian menestys – ja alamäki – osoittavat, että kyllä on. Paljonkin.

Talouselämä julkaisi mielenkiintoisen artikkelin Nokian vaikeuksista (”Ollilan uhkapeli”, 17.9.2010). Se osoitti oivaltavasti hyveiden yhteyden menestyksekkääseen strategiseen johtamiseen.

Nokian menestys 1980-luvun lopulta lähtien perustui useiden hyveiden yhteispeliin koko organisaation tasolla: uskallus, ahkeruus, nöyryys jne. Viime vuosina Nokiasta on kuitenkin tullut mielikuvatasolla pikemminkin kriisiyhtiö. Talouselämän mukaan Nokian tapaus havainnollistaa yritysguru Jim Collinsin uusimpia teorioita, joita hän esittelee kirjassaan Parhaasta pohjalle vai vahvana eteenpäin.

Toimittaja Jyrki Alkion mukaan Nokia on langennut jo neljään Collinsin nimeämään virheeseen: menestyksen synnyttämä ylimielisyys, pidäkkeetön kasvun tavoittelu, riskien ja vaarojen kieltäminen sekä hätäinen pelastuksen etsiminen.

Kiinnostavinta on kuitenkin se, että kaikki mainitut virheet liittyvät hyveisiin – tai siis niiden puutteeseen.

Continue reading

Etiikka, yritys ja ihminen

Etiikka, Lemminkäinen ja arvot. Juuriharja Consulting Groupin toimitusjohtaja Erika Heiskanen pohtii Kauppalehti Option haastattelussa eettisen yritystoiminnan mahdollisuuksia ja hyötyjä.

Heiskanen painottaa eettisen yrityksen luovan uskollisempia työntekijöitä sekä asiakkaita ja tätä kautta generoivan paremman tuloksen.

Suunnilleen näin. Haasteena on kuitenkin yrityksen persoonattomuus. Muutos lähtee ihmisestä, sillä lopulta vain ihminen voi toimia eettisesti.

”Tapaus Enronista lähti liikkeelle ennennäkemätön skandaalien vyöry, joka paljasti myös tilintarkastusjätti Arthur Andersenin ja teleoperaattori Worldcomin kymmenien miljardien luovat kirjanpidot.

Erityisen skandaalista tekee se, että ihmisten kokema syvä epäluulo yritysmaailmaa kohtaan lisääntyi radikaalisti. Alettiin vaatia läpinäkyvää ja moraalisesti kestävää yrityskulttuuria. Enronista sai alkunsa eettisyyden trendi.

Nyt olemme kuitenkin pisteessä, jossa katseet ovat kääntymässä koneista takaisin ihmisiin.”

Kun totuus jää kakkoseksi – 2000-luvun suuret munaukset [Kauppalehti]