Puput barbiautossa

Lainrikkomisen etiikkaa

Voiko lain rikkominen olla joskus oikein?

Elokuun lopulla heräsi jos jonkinlaista kuhinaa, kun tiedotusvälineet uutisoivat oikeuskanslerin antaneen huomautuksen Sastamalan Sylvään koulun rehtorille, joka oli kurinpitomielessä määrännyt tupakoinnista kärähtäneet oppilaat kirjoittamaan esseen tupakoinnin vaaroista ja lupaamaan olevansa polttamatta.

Ongelma oli siinä, että koulujen käytettävissä olevat rangaistukset lukevat kaikki laissa. Jos rangaistusta ei laista löydy, ei sitä saa käyttää. Kuten perustuslakikin sanoo: ”Julkisen vallan käytön on perustuttava lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.” (Perustuslaki 2 § 2 mom).

Ja kun laki ei tunne rangaistusluonteista esseenkirjoitusta, ei tällaista olisi saanut käyttää. Niin yksinkertaista se on.

Saako lakia rikkoa, jos siitä ei tykkää?

Continue reading

9 kuvaa koulukiusaamisesta

Seuraavat tarinat ovat tosia. Nimet on muutettu.

1. Lippis

Tapahtui kerran yläkoulussa. Timo ja Petri riitelevät paikasta hississä. Timo heittää Petrin lippalakin ulos. Ennen kuin Petri hakee lakkinsa, eli joutuu luopumaan paikastaan, hän tinttaa Timoa nenään.

Timo soittaa vuotta vanhemmalle isoveljelleen Jukalle ja kertoo episodista oman itkuisen versionsa. Välitunnilla Jukka etsii Petrin käsiinsä. Petrin oikea silmä mustuu ja turpoaa pelottavan näköisesti. Continue reading

Suurten opettajien salaisuus

Rakkaus oppiaineeseen ja rakkaus opiskelijaan. Tämä kaksoisrakkaus on suurten opettajien salaisuus. Periaate on sovellettavissa työhön kuin työhön.

Pian alkaa rakkauden filosofian kurssini Helsingin yliopistossa. Ilokseni sain kuulla, että ilmoittautuneita on jopa enemmän kuin viime vuonna, jolloin puhuttiin jo opiskelijaryntäyksestä.

Tällä kertaa sukupuolijakauma on tasapanoisempi kuin viimeksi, kiusottelevien kollegojeni harmiksi. Continue reading

Johtajuus on myös harkintaa: oppi kalastuksesta

Johtajat toki auttavat, alaisiaan, omia johtajiaan jne, mutta Jason Seiden huomauttaa, ettei ensi kerralla kannata rynnätä suin päin auttamaan.

Mieti ensin: aseta itsesi sen onnekkaan henkilön saappaisiin, joka vastaanottaa huikean älykkään ohjeistuksesi. Johtajuus sisältää myös aimo annoksen harkintaa.

”Give a man a fish, he eats for a day. Teach a man to fish, he…”

Do you know the next line?

The way I learned it, it goes: ”Give a man a fish, he eats for a day. Teach a man to fish, he eats for a lifetime.” But that’s wrong.

[…]

Leadership development starts with being open to learning.

Can You Finish This Sentence: ”…Teach a Man to Fish, He…”? I Betcha Can’t… [via Three Star Leadership Blog]

(Photo credit: xddorox)