Mistä motivaatio työhön kumpuaa?

”Olen ollut siinä mielessä onnekas, että olisin tarttunut jokaiseen työtehtävääni niiden mielenkiintoisen sisällön vuoksi ilman palkkaakin”, sanoi ystäväni minulle kerran keskustellessamme työelämästä. Ystäväni oli kokenut työnsä sisäisesti motivoivaksi, eli hän pystyi täyttämään itsensä toteuttamisen ja kehittämisen tarpeita työn kautta.

Kun kerroin tästä eteenpäin, sain kuulla kadehtivia huokaisuja – mietinkin, missä kohtaa ihminen ikään kuin lähtee väärille urille ja menettää visionsa elämänsä suhteen? Entä mikä voisi olla esimiestyön rooli tässä?

Motivaatio on toiminnan energian lähde. Se saa ihmisen ylipäätään toimimaan, ylläpitämään ja tavoittelemaan asioita. Continue reading

Ihmisen arvostaminen on tuloksellista johtamista

Haluatko saada ihmiset työskentelemään paremmin ja kovemmin? Haluatko työyhteisöön hyvän hengen? Unohdetaanko hetkeksi monimutkaiset teoriat motivoinnista ja ryhdytään vain arvostamaan ihmistä?

Näin parhaat johtavat

Vuonna 2011 Financial Times valitsi vuoden henkilöksi Alan Mulallyn – eikä syyttä. Mulally aloitti Fordin toimitusjohtajana vuonna 2006, jolloin amerikkalainen autoteollisuus oli jo vuosia ollut syvissä vaikeuksissa. Fordin kurssi onnistuttiin Mulallyn johdossa kääntämään niin radikaalisti, että vuonna 2009 hän oli mukana Time 100 -listauksessa ja myöhemmin hänet valittiin myös vuoden henkilöksi 2011 (Wikipedia).

Continue reading

Kannustimet ja viisas johtajuus

Ystäväni ja minä opetamme yliopistossa. Opettaminen on eräänlainen kutsumusammatti. Sitä ei tehdä rahasta.

Opettajien motivaation kannalta voisi kuitenkin olla tarpeen, että yliopiston johto miettisi raha-asioita tarkemmin. Selitän miksi.

Palkkio työn mukaan

Ystäväni opettaa teologisessa tiedekunnassa suosittua C.S. Lewis -kurssia. Kurssi järjestettiin tänä keväänä ensimmäistä kertaa. Sen suosio yllätti sekä luennoitsijan että tiedekunnan.

Suosion varjopuoli on opettajan lisääntyvä työtaakka.

Continue reading

Annatko alaisillesi/lapsillesi keppiä, porkkanaa vai…?

Kannustus ja rangaistus ovat perinteisiä ihmisten kehitystyökaluja. Onko muita vaihtoehtoja tarjolla?

”Perinteinen lastenkasvatus perustuu keppiin ja porkkanaan. Kun lapsi toimii oikein, häntä kehutaan ja kiitetään. Ja kun hän tekee tyhmyyksiä, häntä torutaan, tai peräti rangaistaan. Motivaatiotekijöitä tutkinut Alfie Kohn kiistää perinteisen lähestymistavan loistoteoksessaan Unconditional Parenting.”

Ajattelun ammattilainen.