Markkinoinnin pahin vihollinen on tasapainoinen ihminen

TV-sarja Madmen ja oppitunti markkinoinnista ja ihmisyydestä.

“Markkinoinnin pahin vihollinen on tasapainoinen ihminen.”

Ajatus kiteytyi katsoessani palkittua amerikkalaista TV-sarjaa Madmen.

Seurasin lumoutuneena ilta toisensa jälkeen (boxilta) Don Draperin, Roger Sterlingin ja Peggy Olsonin edesottamuksia legendaarisella 60-luvulla, New Yorkin mainoskadulla nimeltä Madison Avenue. Epookkisarja on nostalginen ja retro. Samalla se piirtää viiltävän kuvan mainonnan maailmasta ja ihmisestä – meistä mainonnan kohteena. Continue reading

Tilastot kertovat: TV tekee lapsestasi rikollisen

Television katsominen, kuten kaikki muukin toimintamme, muuttaa meitä. Mutta onko televisio hyvästä vai pahasta? Tämän jutun tausta mahtuu yhteen virkkeeseen.

”Jokainen vuosi, jonka aikana lapsi ensimmäisen 15 ikävuoden aikana altistui kotonaan televisiolle, lisäsi myöhemmin tilastoituja omaisuusrikoksia 4 prosentilla ja väkivaltarikoksia 2 prosentilla Yhdysvalloissa 1940-luvulta 1970-luvulle, vaikutuksen ollessa suurin alle viisivuotiaiden lasten keskuudessa.”*

Omaisuusrikoksia lisää neljä prosenttia jokaista vuotta kohden. Väkivaltarikoksia 2 prosenttia.

Continue reading

Johtajan rohkeudesta

Hyvän johtajan yksi tuntomerkki on rohkeus. Rohkeus on hyve, joka sijoittuu pelkuruuden ja yltiöpäisyyden välimaastoon.

Rohkeuteen liittyy olennaisesti kyky hallita oikein yleensä negatiivisiksi koettuja tunteita, erityisesti pelkoa ja ahdistusta. Joskus pelkoa tulee kunnioittaa, joskus se tulee ylittää. Jollekulle pelon ylittäminen tietyssä tilanteessa on hyve, mutta toiselle se voi olla pahe.

Pidämme rohkeana yleensä henkilöä, joka voittaa pelkonsa. Rohkean ei tarvitse tuntea pelkoa joka kerta, kun hän on valintatilanteessa. Esimerkiksi laskuvarjojääkäri on voinut olla kauhusta jäykkänä ennen ensimmäistä hyppyään, mutta sen jälkeen jokainen hyppy on tuntunut aina vain helpommalta. Tällöin rohkeus on muodostunut habituaaliseksi hyveeksi, joka toistettuna on tullut osaksi hänen persoonaansa ja luonnettaan. Vastaavassa tilanteessa jokamies tuntisi pelkoa, mutta hän ei, koska  on toiston avulla voittanut sen.

Rohkeuden ydin

Kuitenkin tämä määre on liian suppea, jotta voisimme kuvata rohkeutta hyveenä. Hyveellisesti rohkea voittaa pelkonsa oikeista motiiveista. Henkilö voi siis olla rohkea olematta hyveellinen tai myöskään sortumatta yltiöpäisyyteen. Hyveellisesti rohkealla täytyy olla jokin hyveellinen motiivi toiminnalleen. Continue reading