Järjestöjohtaja, oletko brändijohtaja?

Brändi on järjestön tärkein pääoma. Mutta miten järjestöjohtajasta kuoriutuu brändijohtaja? Kuinka nostalgiajohtaja, tietojohtaja, propellijohtaja ja tähtijohtaja voivat voittaa ajattelunsa esteet? Testaa, löydätkö itsesi!

Harvalla järjestöllä on suurempaa pääomaa kuin brändi. Brändillä tarkoitetaan sitä mielikuvien kokonaisuutta, joka ihmisillä on järjestöstä, sen tavoitteista ja toimintatavoista. Brändi, joka tunnetaan ja johon luotetaan, saa ihmiset toimimaan ja sitoutumaan. Hyvä brändi puhuttelee ihmistä kaikin aristoteelisen retoriikan keinoin: tunteen, järjen ja luonteen avulla. Continue reading

Pankkien yhteiskuntavastuu: pelkkä hullu idea?

Mitkä hyveet pankkiala on unohtanut? Entä voiko pankkiin luottaa, kun se sanoo olevansa vastuullinen? Onko talousjournalismi kohdellut pankkeja silkkihansikkain? Kirjoittaja uskoo, että pankkien yhteiskuntavastuu on nouseva trendi.

”Auta meitä ideoimaan, kuinka pankkeja pitäisi johtaa”, kehotti Bank of American johtaja keväällä.

”Pankkien johtamista pitää säännellä tarkemmin ja toimintatapaamme on muutettava. Pankin järkevä johtaminen ei ole rakettitiedettä, vaan uskomme, että tässäkin liiketoiminnassa asiakas on lopulta oikeassa.”

Tervetullutta yhteiskuntavastuuta? Kyllä. Hyvää johtamista? Varmasti. Talousmediakin innostui ja nosti näyttävästi esiin pankin uuden verkkosivun, joka kokosi kansalaisten johtamisideoita.

Innostus vaihtui pian toimittajien häpeäksi, sillä uutisen takana oli pankin sijaan kampanja, jolla viestinnän ammattilaisista koottu aktivistiryhmä kiinnitti huomiota pankkien moraalikatoon. Continue reading