Eihän se ole sopivaa

Mitä naisen pitää olla? Maailman mahtavimmalle kirkonmiehelle nainen on yhä mysteeri, joka täytyy määritellä tarkkaan.

Uusi paavi Franciscus ei lakkaa hämmästyttämästä. Mies joka kieltäytyy krumeluureista ja muuttamasta munkkiveljien keskeltä paavilliseen virka-asuntoonsa ja pesee heti alkuun naisten jalkoja, saattaa uutisten mukaan armonkin koskemaan ihan kaikkia hyvää tekeviä, jopa ateisteja. Siinä tosin ei ole mitään uutta: katolinen kirkko on uskonut jo vuoden 1992 katekismuksensa myötä myös vilpittömien totuudenetsijöiden pelastuvan, vaikka eivät Kristusta tuntisikaan.

Jalkojenpesun ohella reipas paavi on myös esittänyt toiveen, että Vatikaaniin saataisiin enemmän naisväkeä virkoihin. Nunnia hän kehotti tässä taannoin etsimään pikemminkin hengellisen äidin kuin kuivan vanhanpiian asennetta elämään. Tiedetäänpä sekin, että nuorena hän on ollut rakastunut naiseen toisin kuin edeltäjänsä Benedictus XVI, jota naiset veljensä kertoman mukaan eivät ole nuorenakaan kiinnostaneet. Continue reading

Potkut naisjohtajuudelle!

Onko naiseus tai äitiys merkityksellinen tekijä johtamisessa? Kirsi Pihan Äitijohtaja ja Caitlin Friedmanin ja Kimberly Yorion Hyvä pomo vai hankala akka herättävät ristiriitaisia tunteita.

Yritin ensin peräti kolme kuukautta motivoitua lukemaan johtotehtävissä toimiville naisille suunnattuja kirjoja, Kirsi Pihan Äitijohtaja (Talentum 2011) ja Caitlin Friedmanin ja Kimberly Yorion Hyvä pomo vai hankala akka – naisen opas johtajuuteen (Talentum 2006). En onnistunut, vaikka kuinka yritin. Ne nukkuivat yöpöydälläni ja retkeilivät kanssani Kanarialle ja takaisinkin. Continue reading

The Tree of Life – ja teologisen sivistyksen alkeet

Tässä elokuva-arviossa kirjoittaja kertoo, mitä tarvitaan Cannesissa palkitun Elämän puun (2011) ymmärtämiseksi. Ei paljon, vain teologisen sivistyksen alkeet. Mistä lapset tulevat? Ja elämä? Entä sitten ne hirmuliskot, miten ne oikein liittyivät koko asiaan?

Viime vuoden elokuvan merkkitapauksia oli Terrence Malickin Elämän puu (The Tree of Life). Malick on amerikkalainen ohjaaja, joka hioo teoksiaan pitkään ja hartaasti, sillä nopeasti ei voi tulla mitään hyvää. Sen lisäksi hänestä ei yksityishenkilönä tiedetä juuri mitään: vain taide on tärkeää. Yksistään nämä seikat riittäisivät tekemään Malickista kaiken juhlimisen arvoisen auteurin.

Kaiken huipuksi hänen uusin elokuvansa on julkea, lapsellinen ja syvällinen mestariteos. Continue reading

Kotiäitiys: johtamisen erikoiskurssi

Paras koulutukseni tähän arvostettuun ammattiin ei kuitenkaan tullut Suomen 90-luvun alussa ainoasta elokuvaohjaajan oppilaitoksesta eli Taideteollisesta Korkeakoulusta. Varsinaiselle tiimijohtamisen erikoiskurssille pääsin jo ennen opintojani valitessani kolmeksi vuodeksi kotiäitiyden.”

Elokuvaohjaajan työ on johtamisen näköalapaikka. Ihmiset tulevat alaisuuteni keikkatyöhön, ja koska jokainen hyvin hoidettu keikka merkitsee mahdollisuutta uuteen keikkaan, tulevat he vahvalla alamaisasenteella. He tulevat palvelemaan.

Minulla on valta kohdella heitä orjinani tahi asiantuntijoina. Uskokaa tai älkää, mutta molemmat kulttuurit yhä elävät Suomen elokuvamaailmassa. Minä en itse sitä halunnut uskoa, kun kuulin, miten törkeän alistamisen kohteeksi ihmiset ovat valmiit asettumaan saadakseen töitä alalla.

Continue reading