Ihmiskauppa on hyvää bisnestä

Ihmiskeskeisyys ja palveleminen kasvattavat yrityksen merkitystä sekä liiketoimintaa. Henkilötön sähköpostiosoite paljastaa enemmän johtajuuden olemuksesta kuin voisi uskoa.

Jari Parantainen ottaa itsensä näköisen lähestymistavan asiakaskeskeisyyteen artikelissaan Sinustakin ihmiskauppias?. Parantainen korostaa asiakkaiden mieluummin lähestyvän ihmistä, ei yritystä.

Artikkelissa esitetään johtajien pakkomielle rakentaa organisaatio siten, että ihmiset ovat vaihdettavia osia – esimerkkinä sähköpostiosoite info@musta-aukko.fi (sen sijaan, että posti osoitettaisiin rehellisesti Maijalle maija.huimala@yritys.fi). Parantaisen purnaus on perusteltu.

Oletetaan, että olet ostamassa jotain. Otatko mieluummin yhteyttä osoitteeseen myynti@yritys.fi, vai osoitteeseen maija.huimala@yritys.fi? Itse ottaisin yhteyttä Maijaan.

Mutta ihmiskaupalla on myös toinen puoli. Continue reading