Haaste yhdessä tekemiseen

Robin Sharma on kehittänyt kurinalaisen mallin, jota hän kutsuu nimellä Aamuviiden kerho (The 5AM Club). Tässä kerhossa varhaisen aamun tunnit hyödynnetään tehokkaasti. Kaava on yksinkertainen: ensin harjoitetaan 20 min fyysistä liikkumista (joogaa, venyttelyä tms.), tätä seuraavat 20 minuuttia keskitytään meditaatioon tai muuhun mietiskelyyn. Tämän jälkeen kolmas 20 minuutin aikajakso käytetään lukemalla jotain kehittävää kirjallisuutta.

Kuulostaa ihanalta. Ja niin vaativalta. Sharmanin ajatuksena on säännöllisyys. Aamuviiden kerhoon pitäisi pystyä osallistumaan ainakin muutaman kerran viikossa, jotta sen hyödyllisyys toteutuisi. Aamukerhon tukena voivat olla toiset ihmiset, kun kokemuksia jaetaan yhteisöllisesti esimerkiksi Facebook-ryhmässä. Jäin miettimään, miten työyhteisössä toimisi haaste aamuviiden kerhosta? Työpaikalle tullessaan ihmiset vaihtaisivat kokemuksiaan ja kannustaisivat toisiaan onnistumisesta.

Continue reading

Tahdonvoima on taitolaji, joka rakentuu tarkoituksen ympärille

Pienellä lautasella oli yksinäinen vaahtokarkki ja pöydän ääressä pieni lapsi. Pöytää rummutellen, lauleskellen, tuolillaan heiluen tämä pieni poika teki kaikkensa, jotta pystyi olemaan syömättä vaahtokarkkia.

Tutkija tulee aivan pian takaisin. Kun hän tulee takaisin, saa lapsi palkkioksi kaksi vaahtokarkkia, jos lapsi on syömättä tätä yhtä karkkia. Walter Mischelin vaahtokarkkitesti on psykologian tutkimuksien helmiä ja se kertoo meille paljon tahdonvoimasta.

Kysymys kuuluu: mistä itsekurimme syntyy?

Tapamme ajatella ja tehdä valintoja sanotaan muodostuvan kahden eri järjestelmän käytöstä. Nobel-palkittu kirjailija Daniel Kahneman käytti käsitteitä ykkös- ja kakkosjärjestelmä, yllä mainittu psykologi Walter Mischel taas käsitteitä kuuma ja kylmä järjestelmä.

Molemmissa tapauksissa toinen järjestelmistä on impulsiivinen, välittömiä ratkaisuja tekevä, toinen harkitseva ja pitkän tähtäimen kautta valintansa tekevä.

Continue reading

Tunteiden hallinta… vai jalostaminen?

Monille järki ja tahto riittävät varsinkin liike-elämässä. Mutta tällä tavalla eläminen on kuin istua jakkaralla, jossa on vain kaksi jalkaa: tasapainoa voi pitää kyllä vähän aikaa, mutta asento on epäluonnollinen ja rasittaa liikaa. Lopulta ihminen väsyy ja sortuu. Hän kaatuu.

Miksi? Koska ihminen tarvitsee tunteita. Tunteet muodostavat olennaisen osan olemuksestamme, minuudestamme. Ilman niitä ei voi olla onnellinen. Continue reading

Ihmelääke, jonka avulla saat mitä haluat

Menestyäksesi ja voidaksesi nauttia elämän iloista, tarvitset itsehillinnän hyvettä. Onneksi nykytutkimus tarjoaa työkaluja, joiden avulla onnistut itsehillinnässä huomattavasti todennäköisemmin kuin ilman niitä. Oikeilla keinoilla tavoitteiden saavuttaminen on mahdollista myös tavallisille kuolevaisille.

Ilman itsehillintää olet pulassa

Jo muinoin Platonin listaamista päähyveistä yksi oli itsehillintä (kohtuullisuus). Kyky hallita omia mielihalujansa on tutkimustenkin mukaan aivan ratkaisevan tärkeää hyvän elämän elämiseksi. Jos tahdot pysyä terveempänä, menestyä ammatillisesti ja muodostaa kestävän parisuhteen, auttaa itsehillintä (itsekuri) nostamaan todennäköisyyksiä kohdallasi dramaattisesti.

Continue reading

Kuinka opitaan uusi tapa: 18 vinkkiä onnistumiseen

Millainen sinä olet haaveillut joskus olevasi? Nyt on aika ottaa askel tuota unelmaa kohden. Tekosi määräävät tapasi, tapasi määräävät luonteesi — ja luonteesi on juuri kasvamassa.

Tavat ovat asioita, jotka tehdään ajattelematta, kuten hampaiden harjaus tai auton ovien lukitseminen. Tapojen ansiosta asiat tulevat tehtyä ilman erityistä muistamista tai itsensä motivointia. Tavat siis säästävät voimiasi monin eri tavoin. Continue reading