Hyvejohtajuus – mitä helvettiä?

Omakohtainen kertomus hyvejohtajuusmallin avautumisesta. Kirjoittajan mielestä hyvejohtajuudessa ei ollut konkretiaa. Sitten päässä naksahti…

En muista tarkalleen, milloin törmäsin Hyvejohtajuus-blogiin, varmaan puolitoista – pari vuotta sitten. Muistan kuitenkin ensimmäisen ajatukseni tästä blogista ja hyvejohtajuudesta: se oli mitä helvettiä?”. Ai että jos lopetat pornon katsomisen, muutut silmänräpäyksessä loistavaksi johtajaksi ja firman kurssit ampaisevat pilviin? Ei vakuuttanut. Continue reading

Ihmiskauppa on hyvää bisnestä

Ihmiskeskeisyys ja palveleminen kasvattavat yrityksen merkitystä sekä liiketoimintaa. Henkilötön sähköpostiosoite paljastaa enemmän johtajuuden olemuksesta kuin voisi uskoa.

Jari Parantainen ottaa itsensä näköisen lähestymistavan asiakaskeskeisyyteen artikelissaan Sinustakin ihmiskauppias?. Parantainen korostaa asiakkaiden mieluummin lähestyvän ihmistä, ei yritystä.

Artikkelissa esitetään johtajien pakkomielle rakentaa organisaatio siten, että ihmiset ovat vaihdettavia osia – esimerkkinä sähköpostiosoite info@musta-aukko.fi (sen sijaan, että posti osoitettaisiin rehellisesti Maijalle maija.huimala@yritys.fi). Parantaisen purnaus on perusteltu.

Oletetaan, että olet ostamassa jotain. Otatko mieluummin yhteyttä osoitteeseen myynti@yritys.fi, vai osoitteeseen maija.huimala@yritys.fi? Itse ottaisin yhteyttä Maijaan.

Mutta ihmiskaupalla on myös toinen puoli. Continue reading